فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

شیوه نامه مسابقات

شیوه نامه مسابقات فرهنگی

شعر ، داستان نویسی ، مطالعه وتحقیق ، وبلاگ نویسی و نشریه دیواری

برای دیدن شیوه نامه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

الف – مسابقه‌ی شعر

پیشینه :

شعر در ایران قدمتی دارد به گستره‌ی تاریخ بشریت، که در گذر زمان دچار تغییرات و تحولات بسیاری گردیده است. اما آنچه از گذشته باقی مانده و به دست ما رسیده است بی‌تردید شاهکارهایی جاودانه در ادبیات جهان است. تاریخ معاصر نیز خالی از شاعران اندیشمند و مضمون آفرین نبوده است و امروز نیز بسیاری از شاعران جوان سروده‌های خود را به جامعه‌ی ادبی کشور هدیه نموده‌اند که بی‌تردید آیندگان به وجودشان خواهند بالید.

وزارت آموزش و پرورش در راستای هدایت نسل نواندیش و حفظ هویت ملی و دینی که مهم‌ترین بستر آن ادبیات و خصوصاً شعر است، سال‌های متمادی در این زمینه برنامه‌ریزی و فعالیت نموده است و اجرای مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های ادبی با حضور دانش‌آموزان شاعر از آن جمله است.

برگزاری مسابقات و جشنواره‌های شعر برای دانش‌آموزان و حضور نوجوانان و جوانان در عرصه‌ی فعالیت‌های ادبی می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای رشد و شکوفایی استعدادهای ادبی و حفظ فرهنگ اصیل ایرانی در قالب سخن منظوم باشد. با توجه به این اهداف مسابقات و جشنواره‌های ادبی در رشته‌ی شعر برگزار می‌گردد و امید است دست اندرکاران این امر به ویژه دبیران محترم ادبیات ضمن اجرای موثر این برنامه بسترهای مناسبی را برای گسترش «نقد ادبی» در کنار این فعالیت فراهم نمایند، تا دانش‌آموزان با شیوه‌ها و معیارهای نقد ادبی در این رشته‌ی نیز آشنایی حاصل نمایند.

ضوابط اختصاصی و عمومی :

1- دانش‌آموزان در انتخاب قالب برای سرودن شعر (غزل، مثنوی، دو بیتی، رباعی، چار پاره، نیمایی، آزاد، سپید و ...) آزاد می‌باشند.

2- دانش‌آموزان لازم است برای شرکت در مسابقه، 2 عنوان شعر (و در مجموع حداکثر 30 بیت) ارسال نمایند.

2-1- هر دو پاره شعر نیمایی – سپید و آزاد یک بیت محسوب می شود.

3- دانش‌ آموزانی که در قالب شعر کودک و نوجوان فعالیت دارند می‌توانند آثارشان را نیز برای مسابقه ارسال نمایند، این گونه آثار در بخش ویژه‌ داوری خواهد شد.

4- مسابقه شعر ویژه دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی است. مسابقه دانش آموزان ابتدایی (پایه چهارم و پنجم) در سطح منطقه و دانش‌آموزان دوره راهنمایی در سطح استان و متوسطه در سطح کشور پایان خواهد یافت.

5- مسابقه شعر به صورت انفرادی می باشد.

فرم داوری مسابقه‌ی شعر


نام و نام خانوادگی صاحب اثر :                                     عنوان شعر :

استان :  قزوین                                         منطقه / شهرستان / ناحیه:    

آموزشگاه :                   مقطع تحصیلی :                     پایه‌ی تحصیلی:

ردیف

ملاک‌های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

1

اندیشه و پختگی آن در سیر طبیعی شعر

10

2

زبان شعر

20

3

صور خیال (تشبیه – استعاره – مجاز – کنایه – تشخیص و ...)

20

4

عاطفه

10

5

موسیقی شعر (بیرونی، درونی، کناری، معنوی)

20

6

وحدت و هماهنگی شعر در دو محور افقی و عمودی

10

7

نوآوری و مضمون آفرینی

10

جمع کل

100

توضیحات ضروری :

نام و نام خانوادگی داور :                                                       جمع امتیازات :

    تاریخ و امضا داور :

نکات فنی :

1- اندیشه و پختگی آن در سیر شعر :

شعر خوب بر پایه‌ی اندیشه‌ای نو استوار است، شاعر در سرودن شعر باید تلاش کند اندیشه و دیدگاه تازه‌ی خود را به گونه‌ای به مخاطب انتقال دهد که موجب زیبایی و انسجام شعر در دو محور افقی و عمودی گردد.

2- زبان شعر

منظور از زبان شعر می‌تواند به یک تعبیر «فرازبان» باشد زیرا کمتر با هنجارهای طبیعی ارتباط کلامی و هم خوانی دارد. اصولاً زبان شعر هنگامی به وجود می‌آید که برخی هنجارها را شکسته، در هم بریزد و سنت کلامی خاصی را که از سطح معیارهای عمومی فراتر می‌ایستد بنیان نهد. ترکیب سازی‌ها، باستان‌گرایی، گستردگی واژگان، نوآوری در واژگان، سلامت زبان و ... در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

3- صور خیال :

منظور از صور خیال بهره‌گیری مناسب شاعر از عناصری مثل تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، تشخیص، پارادوکس و ... در شعر می‌باشد.

4- عاطفه :

یکی دیگر از عناصر سازنده‌ی شعر عاطفه است. منظور از عاطفه، احساس، شادی، اندوه یا حالات حماسی و اعجابی است که شاعر از رویداد حادثه‌ای در خویش احساس می کند و از خواننده یا شنونده می‌خواهد که با وی در این احساس شرکت داشته باشد.

5- موسیقی شعر :

منظور از موسیقی شعر بهره‌گیری شاعر از گونه‌های موسیقی مانند موسیقی بیرونی (وزن)، موسیقی کناری (قافیه و ردیف)، موسیقی درونی (واژه‌آرایی، تکرار حرف، جناس و ...) موسیقی معنوی (ایهام، مراعات نظیر و ...) می‌باشد.

6- وحدت و هماهنگی شعر در دو محور افقی و عمودی :

منظور از وحدت و هماهنگی در دو محور افقی و عمودی ارتباط منطقی و قوی، میان مصرع‌های شعر و ابیات، همین طور در حوزه‌ی زبان، خیال، موسیقی و ... می‌باشد که عدم رعایت آن شعر را دچار از هم گسیختگی می نماید.

7- نوآوری و مضمون آفرینی :

هر گونه نوآوری و ابداع در حوزه‌ ی زبان، تخیل، اندیشه و ...، همچنین آفرینش مضامینی تازه که موجب زیبایی و استحکام بیشتر شعر گردد در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.


ب – مسابقه‌ی داستان نویسی

پیشینه :

در ادبیات و فرهنگ ایران، داستان جایگاهی خاص دارد. چنانچه در بسیاری از آثار مکتوب به جا مانده از بزرگان، سعی شده تا مفاهیم عالی و انسانی در قالب داستان بیان شود.

در جهان امروز نیز اگر چه توسعه‌ی ارتباطات و فن‌آوری‌ها جامعه بشری را به سوی بهره گیری از آن در حد کمال سوق داده اما هم چنان «داستان» جایگاه خود را در بین انواع ادبی حفظ نموده، چنانچه سالانه شمارگان عظیمی از کتاب‌های جهان به خلق داستان‌های گوناگون تعلق دارد و جایزه‌های ادبی بزرگی هم چون نوبل به نویسندگان برجسته در حوزه‌ی داستان تعلق می‌گیرد.

وزارت آموزش و پرورش نیز در این راستا وظیفه‌ی خود می‌داند که ضمن شناسایی استعدادهای بالقوه در این زمینه، بسترهای مناسبی را برای رشد و شکوفایی توانمندی‌های دانش‌آموزان که به این گرایش ادبی تعلق خاطری دارند، فراهم نماید. لذا برای رسیدن به این هدف مسابقات و جشنواره‌های داستان نویسی پیش‌بینی و اجرا می‌گردد.

هر چند که هدف از داستان در این مقوله «داستان‌های کوتاه» و «داستانک» خواهد بود، اما امید است که قلم فرسایی نوجوانان و جوانان در این رشته زمینه‌ی رشد و تعالی هنر داستان نویسی را برای آینده‌ی ایران اسلامی به ارمغان آورد و نویسندگان فردای ایران به خلق آثار متنوع در دیگر حوزه‌های داستانی نیز بپردازند.

 

ضوابط اختصاصی و عمومی داستان نویسی :

1- هدف از مسابقه‌ی داستان نویسی «داستان کوتاه» و «داستانک» (مینی مال) می‌باشد. بنابراین داستان بلند و رمان در بخش مسابقه قابل پذیرش نمی‌باشد.

2- داستان کوتاه حداکثر در 8 صفحه‌ی دست نویس یا 4 صفحه‌ی تایپ شده A4 باید باشد.

3- دانش‌آموزانی که در قالب داستان کودک و نوجوان فعالیت دارند می‌توانند آثارشان را نیز برای مسابقه ارسال نمایند. این گونه آثار در بخش ویژه داوری خواهد شد.

4- مسابقه دانش‌آموزان دوره ابتدایی (پایه‌های چهارم و پنجم) در سطح منطقه و دانش‌آموزان دوره راهنمایی در سطح استان و دانش آموزان متوسطه در سطح کشور خاتمه خواهد یافت.

5- مسابقه داستان نویسی به صورت انفرادی می‌باشد.


فرم داوری مسابقه‌ی داستان نویسی


نام و نام خانوادگی صاحب اثر :                                   عنوان شعر :

استان :     قزوین                                            منطقه / شهرستان / ناحیه:        

آموزشگاه :                     مقطع تحصیلی :                           پایه‌ی تحصیلی:

ردیف

ملاک‌های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

1

موضوع (سوژه)

5

2

طرح (پیرنگ)

15

3

شخصیت پردازی

20

4

گفت و گو (دیالوگ)

5

5

زاویه‌ی دید

10

6

لحن داستان

10

7

محتوا و پیام

20

8

پرداخت

15

9

جمع کل

100

توضیحات ضروری :

نام و نام خانوادگی داور :                                                       جمع امتیازات :

تاریخ و امضای داور :


نکات فنی مسابقه‌ی داستان نویسی

داستان کوتاه

داستان کوتاه اثری است کوتاه که در آن نویسنده به یاری یک طرح منظم شخصیتی اصلی را در یک واقعه‌ی اصلی نشان می دهد و این اثر بر روی هم تأثیر واحدی را القاء می‌کند.

داستان کوتاه را می‌توان به یاری خصوصیات زیر از دیگر آثار باز شناخت :

1- طرح منظم و مشخصی دارد.

2- یک شخصیت اصلی دارد.

3- این شخصیت در یک واقعه‌ی اصلی ارایه می شود.

4- در «کلی» که همه اجزاء آن با هم پیوند متقابل دارند شکل می‌بندد.

5- تاثیر واحدی را القاء می‌کند.

6- کوتاه است.

1- موضوع داستان :

موضوع داستان آن چیزی است که نویسنده می‌خواهد درباره‌ی آن بگوید و بدین ترتیب «موضوع» کانون و مرکز توجه انسان است.

2- طرح (پیرنگ) :

نقشه کار یا رئوس مطالب ، یا چارچوب داستان را طرح داستان می‌نامند و باید رشته‌ای از وقایع به هم پیوسته باشد و به نتیجه‌ی معینی بپیوندد.

پیرنگ کالبد و استخوان بندی وقایع است و وابستگی موجود میان حوادث داستان را به طور عقلانی تنظیم می‌کند.

 3- شخصیت پردازی :

در هر داستانی آدم‌هایی وجود دارند که مخلوق ذهن نویسنده‌اند. این آدم‌ها را شخصیت‌های داستان می‌گویند. هر نویسنده‌ای در آفرینش شخصیت‌ها می‌تواند آزادانه عمل کند. اما رفتار شخصیت‌ها باید به شکلی باشد که باور کردنی و به واقعیت نزدیک باشد. هم چنین عمل شخصیت‌ها باید بر پایه‌ی انگیزه باشد.

4- گفت و گو (دیالوگ) :

گفت و گو یکی از عناصر مهم داستان کوتاه است و گفت و گوی اشخاص داستان باید تازه، با روح و مناسب روز باشد و بهتر است از الفاظ و عبارات ساده و کوتاه استفاده شود.

گفت و گو با ذهنیت شخصیت‌های داستان هماهنگی و هم خوانی دارد و عمل داستانی را در جهت معینی پیش می برد.

5- زاویه‌ی دید :

زاویه دید نمایش دهنده‌ی شیوه‌ای است که نویسنده به وسیله‌ی آن مصالح و مواد داستان خود را به خواننده ارایه می کند و در حقیقت رابطه‌ی نویسنده را با داستان نشان می دهد. انتخاب زاویه‌ی دید می‌تواند براساس موضوع داستان به گونه‌ی اول شخص، دوم شخص، سوم شخص و … باشد.

6- لحن داستان :

لحن یکی از عناصر مهم داستان است. لحن کار پیرنگ را گسترش می‌دهد و شخصیت‌ها را معرفی می‌کند. لحن ممکن است نشاط آور، تحقیر آمیز، موقرانه و … باشد.

لحن و استفاده‌ی مناسب از آن می‌تواند در خواننده تاثیرگذار باشد و می‌تواند به تحلیل شخصیت و شناخت آن کمک کند.

7- محتوا و پیام :

محتوا و پیام درون مایه و فکر اصلی در هر اثری است که موقعیت‌های داستان را به هم پیوند می‌دهد. نویسنده به کمک درونمایه از مخاطبش می‌خواهد که از دید او به موضوع داستان نگاه کند. محتوای هر داستان پیام منطقی هر حادثه داستانی است که نشان دهنده‌ی نگاه نویسنده نسبت به موضوعی است که انتخاب کرده است.

8- پرداخت :

پرداخت ایجاد پیوندی منطقی و قابل پذیرش میان عناصر تشکیل دهنده داستان است. در پرداخت، نویسنده می‌کوشد تا همه‌ی عناصر داستان را به گونه‌ای پالایش کند که به باور نزدیک‌تر باشد.


ج – مسابقه‌ی مطالعه و تحقیق

( پژوهشگران جوان )

تحقیق و پژوهش یکی از بنیادی‌ترین مسایل مربوط به جوامع امروزی می‌باشد به نحوی که تقریباً هیچ گونه نظام دهی و یا پیشرفت و توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بدون انجام تحقیقات و مطالعات اساسی ممکن نخواهد بود. وزارت آموزش و پرورش وظیفه‌ی هدایت و شکوفایی استعدادهای نسل آینده را بر دوش دارد و با برگزاری مسابقه‌ی مطالعه و تحقیق (پژوهشگران جوان) به صورت فراگیر و گسترده سعی دارد، ضمن ایجاد انگیزه و علاقه، زمینه‌ی مناسب برای ارتقای سطح آگاهی‌های علمی و کسب اطلاعات و دانستنی‌های مفید و متناسب با سن دانش‌آموزان را فراهم نماید تا با بروز و ظهور رفتارهای مطلوبی چون خلاقیت، مشارکت پذیری و حقیقت جویی، آمادگی لازم برای انجام تحقیقات در سطوح بالاتر را فراهم نماید.

در این راستا و با توجه به اهداف مسابقه‌ی «مطالعه و تحقیق» لازم است بسترهای مناسب برای حضور دانش‌آموزان در کتابخانه‌های مدارس و دیگر مراکز علمی به نحوی فراهم شود تا سمت و سوی پژوهش‌های دانش‌آموزی منطبق بر «روش‌های کتابخانه‌ای» و محور تحقیقات در راستای محتوای موضوعات آموزشی – فرهنگی باشد تا دانش‌آموزان با بهره‌گیری از راهنمایی دبیران، کتابداران و دیگر استادان، براساس روش‌های علمی تحقیق، اقدام به فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی نمایند.

امید است با همت دبیران، مربیان و تمامی مسئولین، زمینه‌های مناسب برای دست یابی به اهداف ارزشمند مسابقه‌ی «مطالعه و تحقیق» که همانا تربیت نسلی نواندیش، پرسش‌گر و آینده‌ساز می‌باشد، آن چنان که شایسته‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، فراهم گردد.

ضوابط اختصاصی :

1- دانش‌آموزان شرکت کننده در مسابقه‌ی مطالعه و تحقیق باید آثار خود را که منطبق بر «روش کتابخانه‌ای» است با محوریت تحقیقات فرهنگی و براساس دسته‌بندی ذیل تدوین و تنظیم نمایند. بدیهی است تحقیقاتی که خارج از محورهای ذیل باشند و یا براساس روش کتابخانه‌ای نباشند از دور مسابقات در همان مرحله اول (آموزشگاه) حذف خواهند شد.

1- ادبیات

2- عرفان و فلسفه

3- دین (قرآن – نهج البلاغه – ادیان و مذاهب ، احکام، ایثار و شهادت و …)

4- فرهنگ مردم (آیین‌ها ، سنت‌ها و …)

5-آموزش و پرورش

6- تاریخ و جغرافیا

7- علوم اجتماعی (علوم سیاسی، جامعه شناسی، خانواده، اقتصاد و …)

8- علوم تربیتی و روان شناسی

9- هنر

2- اثر تحقیقی برای دانش آموزان دوره راهنمایی حداقل 50 صفحه و حداکثر 150 صفحه A4  و برای دانش آموزان دوره متوسطه، حداقل 80 صفحه و حداکثر 200 صفحه A4  باید باشد.

3- اثر تحقیقی به صورت گروهی تهیه و تدوین می‌گردد و تعداد دانش‌آموزان برای تشکیل گروه حداقل 2 نفر و حداکثر 3 نفر می‌باشد.

3-1- دانش‌آموزانی که به صورت یک نفره و یا گروه‌هایی که اعضاء آن بیش‌تر از 3 نفر باشند آثارشان از دور مسابقات و جشنواره حذف خواهد شد.


فرم داوری آثار مطالعه و تحقیق(گروهی)

(غیر حضوری)

عنوان اثر تحقیقی :

نام استان :  قزوین                                           نام شهرستان / منطقه / ناحیه :                                  

نام آموزشگاه :                    مقطع:                     پایه‌ی تحصیلی : اول ’ دوم ’ سوم ’ پیش دانشگاهی ’

جنسیت : دختر ’ پسر ’                          نام ونام خانوادگی اعضای گروه :1-

                                                                                                                   2-

                                                                                                                           3-

ردیف

ملاک‌های ارزشیابی

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

توضیحات ضروری

1

اجزای مقدماتی

 (9 نمره)

1- جلد

1

2- صفحه‌ی ذکر و یاد خدای متعال

1

3- صفحه‌ی عنوان

2

4- صفحه‌ی تقدیر و تشکر

1

5- پیشگفتار

2

6- چکیده

2

2

اجزای فهرست

(2 نمره)

1- فهرست مطالب

2

2- فهرست ضمایم

3

اجزای متن

(53 نمره)

1- مقدمه

3

2- روش تحقیق

5

3- ادبیات و سوابق موضوع

5

4- بیان داده‌ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها

30

5- نتیجه‌گیری و اظهارنظر

10

4

کتاب نامه

(منابع و مأخذ)

(6 نمره)

1- کتاب ها

6

2- مقالات مجلات و روزنامه‌ها

5

نگارش و ویرایش

(30 نمره)

1- استفاده از جملات ساده و کوتاه

8

2- استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات مانوس

3- توجه به رسم الخط و نشانه گذاری

4- شیوه‌ی استفاده از منابع و مأخذ

22

جمع کل :

100

نام و نام خانوادگی داور:                                                                     امضاء وتاریخ :


نکات فنی (بخش غیر حضوری)

الف) عناصر مقدماتی :

1- جلد : جلد اثر تحقیقی می تواند از جنس مقوای نازک، یا مقوای ضخیم بوده و یا از تلق و شیرازه استفاده گردد و حاوی اطلاعاتی به ترتیب زیر از بالا به پایین خواهد بود :

1-1- عنوان تحقیق

1-2- نام و نام خانوادگی کامل محققان

1-3- نام و نام خانوادگی دبیر راهنما

1-4- نام استان، منطقه / شهرستان / ناحیه ، نام آموزشگاه ، پایه‌ی تحصیلی، تاریخ انجام تحقیق

2- صفحه‌ی ذکر نام و یاد خدای متعال : اگر این صفحه با استفاده از طرح‌های زیبا و هنری برگزیده شود، بهتر است.

3- صفحه‌ی عنوان : این صفحه بلافاصله پس از صفحه‌ی بسم‌الله قرار گرفته اطلاعات آن همان اطلاعات مندرج در روی جلد اثر تحقیقی است.

4- صفحه‌ی تقدیم و تشکر : این صفحه معمولاً به منظور قدردانی از زحمات و خدمات افراد مورد علاقه‌ی محقق  پیش بینی می شود مانند : والدین، دوستان، اقوام، دبیران، مسئولین کتابخانه‌ها و عناوین کلی و عمومی مانند «شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی»

* در بعضی از گزارش‌های تحقیق معمولاً بیش از یک صفحه برای تشکر و قدردانی به کار می‌رود که زیاده‌روی در این زمینه پسندیده نیست.

5- پیشگفتار : این بخش که در حدود یک صفحه یا بیشتر تنظیم می شود، اشاره‌ای کلی است به ضرورت و اهمیت انجام کار تحقیق و انگیزه انتخاب موضوع توسط محقق و مرارت‌هایی که در این راه محتمل شده است.

6- چکیده : معمولاً محقق چکیده‌ای از تحقیق خود را در حدود دو یا سه صفحه تهیه نموده در آخرین قسمت بخش مقدماتی قرار می‌دهد تا علاقه‌مندان با مطالعه‌ی آن بتوانند به صورت کلی با گزارش تحقیق آشنا شوند. چکیده کمتر از مقدمات بوده شامل مباحثی از قبیل موضوع تحقیق، روش کار، نتایج حاصله و پیشنهادهای مربوط به تحقیق به صورت کلی و خلاصه است.

ب) عناصر فهرست :

1- فهرست مطالب : گزارش تحقیق باید شامل فصل‌ها، مباحث و عناوین کلی و جزیی باشد. بنابراین عناوین هر بخش با توجه به سلسله مراتب محتوای گزارش تحقیق باید تنظیم شود و به شکل فهرستی همراه با شماره‌ی صفحه مربوطه درج شود.

2- فهرست ضمائم : در صورتی که تحقیق دارای ضمایمی هم چون جدول، نمودار، نقشه، عکس، تصویر و ... باشد فهرست‌بندی شود و ترتیب فهرست بندی آن‌ها، شماره‌ی صفحات گزارش تحقیق است. یعنی به ترتیب از اول تا آخر گزارش تنظیم می شوند.

ج) عناصر متن

1- مقدمه : مقدمه به لحاظ محتوا شامل تمام اجزای متن اما به صورت خلاصه است. در واقع مقدمه صورت کوچک شده و خلاصه‌ی متن تحقیق است که خواننده با مطالعه‌ی آن تقریباً از کل تحقیق آگاهی حاصل می‌کند. مقدمه حد فاصل چکیده و گزارش مشروح تحقیق است.

2- روش تحقیق : محققان باید این قسمت را در قالب یک فصل مستقل تنظیم کنند. محتوای این فصل را سئوال تحقیق، سئوالات ویژه، روش گردآوری اطلاعات و ابزارهای مربوطه، مدت اجرای طرح، بودجه و مسایل و مشکلات مسیر راه تحقیق تشکیل می دهد.

3- ادبیات و سوابق موضوع : این قسمت نیز حداقل در قالب یک فصل مستقل تنظیم می شود. محققان در این فصل ادبیات و سوابق موضوع تحقیق را مرور می‌کنند و خلاصه‌ای از نتایج تحقیقات و نوشته‌های دیگران را درباره‌ی این موضوع تدوین و تبیین می‌نمایند.

4- بیان داده‌ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها: این قسمت تنه‌ی اصلی اثر تحقیقی را تشکیل می‌دهد. زیرا مجموع اطلاعات و داده‌های گردآوری شده و سپس تجزیه و تحلیل آن‌ها در این قسمت جای می‌گیرد. در تحقیقات کتابخانه‌ای به تناسب حجم اطلاعات و داده‌ها و ابعاد مساله تحقیق فصل بندی این قسمت بسته به نظر محققان تفاوت می‌کند و ممکن است از یک فصل تا چند فصل را شامل شود.

5- نتیجه گیری و اظهارنظر : این قسمت به صورت فصل مستقلی تنظیم شده و در پایان گزارش تحقیق قرار می گیرد. در این قسمت محققان براساس تجزیه و تحلیل اطلاعات به بیان نتایج تحقیق می‌پردازند و در نهایت درباره‌ی نتایج اظهار نظر می‌کنند، در این بخش محققان باید موارد ذیل را مدنظر قرار دهند:

5-1- براساس شواهد، مدارک و تحلیل‌های انجام شده همراه با استدلال کافی در مورد سئوالات تحقیق خود اظهارنظر نمایند و نتیجه و حاصل کل تحقیق را به صورت یک اظهار نظر نهایی و در قالب یک گزاره بیان نمایند.

5-2- پیشنهادهای خود را با توجه به نوع تحقیق ارایه دهند. در این راستا می‌توانند به موضوعات تحقیقی جدید یا انجام تحقیقات تکمیلی در پیشنهادهای خود اشاره نمایند. هم چنین اگر تحقیق کاربردی و عملی است می توانند راه حل‌های برطرف کردن مشکل را نیز پیشنهاد دهند.

5-3- به مشکلات، مسایل، سختی‌ها و موانع تحقیق که با آن رو به رو بوده‌اند، اشاره کنند.

د) کتاب‌نامه

محققان ناگزیر باید از منابع، مأخذ و آثار دیگران استفاده کنند. بنابراین آن‌ها را در دو قسمت کتاب‌ها و مقالات تنظیم می‌نمایند. که شیوه‌ی نگارش و تنظیم آن به شرح ذیل می‌باشد:

کتاب‌ها : نام خانوادگی و نام پدید آورندگان، نام و عنوان کتاب، نام و نام خانوادگی مترجم یا مترجمین، محل نشر: نام انتشارات، سال انتشار.

مقاله‌ها :‌نام خانوادگی و نام پدید آورندگان، نام یا عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی مترجم یا مترجمین، نام مجله، دوره یا سال، شماره‌ی مجله (تاریخ).

مجلات و نشریات : نام موسسه ، عنوان نشریه یا مجله، شماره نشریه یا مجله، محل نشر، تاریخ نشر.

سایت اینترنتی: نام خانوادگی و نام نویسنده ، عنوان مقاله، نشانی دقیق سایت اینترنتی.

* فهرست منابع و مأخذ باید براساس حروف الفبا و با توجه به نام خانوادگی با عنوان صاحب اثر تنظیم شود.

* در صورتی که محققان از قرآن کریم و نهج‌البلاغه به عنوان منبع استفاده نموده باشند در ابتدای فهرست منابع و مأخذ قرار می‌گیرد.

* در یک اثر تحقیقی دانش‌آموزی حداقل باید در دوره راهنمایی از 7 منبع و در دوره متوسطه از 10 منبع استفاده شده باشد به گونه‌ای که این منابع در کل تحقیق به صورت مناسب مورد استفاده قرار گرفته باشد.

ه‍) نگارش و ویرایش :

1- رعایت نکات نگارشی و ویرایشی در اثر تحقیقی باعث می شود که مطالعه‌ی آن برای خواننده راحت باشد. رعایت نکاتی از قبیل استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات مأنوس، استفاده از جملات کوتاه و ساده، استفاده از رسم‌الخط یکسان در طول نگارش، رعایت قواعد، درست نویسی، رعایت علایم و نشانه‌ها باعث می‌شود که نوشته برای خوانندگان قابل فهم و استفاده باشد. زیرا نگارش تحقیق و توجه به رسم‌الخط و نیز نشانه‌گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

2- محقق ناگزیر است از آثار و نوشته‌های دیگران استفاده نماید. اما استفاده از منابع و مأخذ تابع مقررات و آداب خاصی است که در این قسمت به آن پرداخته می‌شود.

2-1- مشخصات منابع مورد استفاده را می‌توان به صورت پاورقی یا در متن ذکر کرد و یا آن را در پایان هر فصل یا پایان گزارش تحقیق به صورت فهرست مسلسل آورد. علاوه بر این، محقق باید مشخصات منبع را در فهرست منابع و مأخذ نیز ذکر نماید. ذکر مشخصات در پاورقی همانند کتاب‌نامه است؛ با این تفاوت که باید در پاورقی شماره صفحه حتماً ذکر شود.

2-2- اطلاعات و مشخصاتی که برای ذکر منابع گفته شده در واقع حداقل اطلاعات است که باید محقق در پاورقی به آن اشاره کند، لذا اضافه بر آن معنی ندارد و نباید آن قدر طولانی شود که فضای صفحه را اشغال کند. در ضمن در کتاب نامه، فقط مشخصات منابعی درج شود که در متن تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

2-3- محقق باید تلاش کند تا از منابع دست اول استفاده نماید و در صورتی که مطلب مورد نظر خود را از منابع دست دوم برداشت می کند باید در کتاب نامه در پانوشت، یا پی نوشت، همان منبع مورد استفاده ذکر شود. البته در پانوشت می توان پس از آوردن نام منبع مورد استفاده ، مشخصات منبع دست اول نیز با ذکر «نقل از آورده شود  در موردی که محققان بلافاصله مطلب را از منبع قبلی ذکر می‌کنند لازم نیست تمام مشخصات اثر آورده شود. بلکه در موارد ارجاع بلافاصله محققان می توانند تنها به ذکر واژه «همان‌جا» یا «همان ، ص» در پاورقی اکتفا نمایند.

نکات فنی (مربوط به بخش حضوری)

1- مقدمه : محققان در این بخش به بیان انگیزه، انتخاب موضوع ، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق اشاره می‌کنند.

2- روش تحقیق : شامل بیان مساله و سئوالات تحقیق –  روش گردآوری اطلاعات –  زمان و بودجه‌ی اجرای طرح می باشند.

3- بیان داده‌ها و اطلاعات : محققان به صورت خلاصه بخشی از مهم‌ترین اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده را بیان می‌کنند.

4- نتایج حاصله و اظهارنظر : در این بخش محققان در خصوص اطلاعات اظهارنظر نموده و به ثمرات و نتیجه کار اشاره می کنند و برخی از مهم‌ترین موانع و مشکلات موجود بر سر راه تحقیق را بیان می کنند.

5- اعضا گروه تحقیق به صورت جمعی از کار خود دفاع می کنند و باید در دفاعیه کلیه‌ی اعضا حضور فعال داشته باشند.

6- محققان باید مواظب باشند که حق مطلب را ادا کنند و از مدیحه‌سرایی و تملق به شدت پرهیز کنند.

7- در هنگام دفاع محققان باید مراقب وقت خود باشند و سعی کنند گزارش خود را به طور خلاصه و رسا در جلسه ارایه کنند و از حاشیه روی و توضیحات اضافی پرهیز کنند تا بتوانند در وقت مقرر حق مطلب را ادا کنند. (حداکثر زمان برای ارایه یک اثر تحقیق و پاسخگویی به سئوالات داوران 30 دقیقه می باشد) .

8- محققان باید سلسله مراتب را در بیان مطالب مدنظر داشته باشند و از  بیان جا به جای مطالب خودداری نمایند.

9- رعایت اخلاق تحقیق از مهم‌ترین نکات در جلسه دفاعیه است و محققان ضمن حفظ احترام هیات داوران
 و حاضرین در جلسه باید با سعه صدر سئوالات را بشنوند و به هر یک پاسخ منطقی و مسئول دهند و از هر گونه تعصب و عدم پذیرش اشتباه به شدت پرهیز نمایند.

فرم داوری آثار مطالعه و تحقیق

(بخش حضوری)

عنوان اثر تحقیقی :

نام استان :                                                                آموزشگاه :

نام شهرستان / منطقه / ناحیه :                                   پایه‌ی تحصیلی : اول ’ دوم ’ سوم ’ پیش دانشگاهی ’

جنسیت : دختر ’ پسر ’                                           نام اعضای گروه

ردیف

ملاک‌های ارزشیابی

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

توضیحات ضروری

1

مدیریت جلسه

 (10 نمره)

1- نحوه ی شروع سخن(ذکر نام و یاد خدا)

1

2- ایجاد جاذبه و تأثیر کلام در شنوندگان

1

3- استفاده از عبارات صحیح و سلامت بیان 

2

4- رعایت نظم در فتار و زمان و ارایه مطالب

1

2

کیفیت بیان مطالب تحقیق

(40 نمره)

1- مقدمه

2

2- روش تحقیق

3

3- بیان داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها

20

4 – نتایج حاصله و اظهار نظر

10

5- میزان تسلط به پاسخ گویی سئولات و سعه ی صدر در پذیرفتن اشکالات

5

جمع کل :

50

نام و نام خانوادگی :                                                                               امضاء

د- مسابقه نشریه دیواری (گروهی)

     استعدادهای نهفته و بالقوه ی بشری جز در اجتماع سالم و انجام کارهای گروهی، تبادل و تعاطی اندیشه ها و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده به فعالیت نمی رسد. تقریباً همه ی صاحب نظران بر این عقیده متفقند که انسان فطرتاً اجتماعی آفریده شده است؛ لذا ایجاد زمینه های مساعد برای رشد و بالندگی افراد در مسیر طبیعی و متناسب با خواسته ها، نیازها و علائق آنها از اولویت های اساسی و از اصول پذیرفته شده نظام های تعلیم و تربیت دنیاست.

     جوانان و نوجوانان از ضمیری پاک و بی آلایش برخوردارند و نیازمند فرهنگ زلال و اصیلی که جان های تشنه و پاک آنان را از سرچشمه های ناب معرفت سیراب نماید. آنچه مسلم است دیگر، روش های مستقیم و پند و اندرزهای گوناگون وسیله مناسبی برای شکوفایی استعدادها و پاسخ به این نیازهای اساسی نیست و عملاً کارایی و تأثیر خود را از دست داده است.

     هدایت دانش آموزان و ترغیب آنان به مشارکت فعال در انجام کارهای گروهی و جمعی، تعالیم را در ضمیر آنان تعمیق بخشیده و در پذیرش آن تسهیل ایجاد و وحدت و همدلی و تفاهم را که لازمه خصوصیات زندگی اجتماعی است در دل آنان زنده می کند.

     مسابقه ی«نشریه ی دیواری»، از این جهت اهمیت پیدا می کند که اولاً مجموعه ای از هنرهاست. در
نشریه ی دیواری«نویسندگی»، «طراحی»، «نقاشی»، «خوشنویسی» و به عبارت دیگر هنرهای تجسمی، تعامل گروهی و تحلیل مسایل سیاسی، اجتماعی،  فرهنگی ، مشارکت جمعی و ایجاد ارتباط و صمیمیت، به نحو بارزی تمرین می شود و دانش آموزان با مسا ئل دینی و ارزشی آشنا خواهند شد.

     افزایش اطلاعات و آگاهی از طریق کتابخوانی و مطالعه و تحقیق، تحمل و بردباری، الگوپذیری، ایجاد رقابتی سالم و سازنده و در نهایت توسعه و تعمیم میراث فرهنگی و یادگیری درست و توأم با علاقه مندی از نتایج بارز و روشن این گونه از فعالیت های گروهی است.

تعریف

     نشریه دیواری اثری است فرهنگی و هنری که توسط گروه مشخص و محدودی (2 -  3 نفر) از دانش آموزان به منظور خبررسانی  و انعکاس افکار، عقاید، دیدگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد و گروه ها و نیز بیان واقعیت ها و انتقال مفاهیم اساسی تهیه و تنظیم می گردد. این اثر به صورت دست نویس بوده و لزوماً هر یک از اعضای گروه در تعامل سازنده با همدیگر و به فراخور استعدادها و توانایی ها و علائق خود، مسئولیتی را عهده دار می شوند.

ضوابط و ویژگی های تهیه ی نشریه دیواری(گروهی)

1-  نشریه ی دیواری در  مقوای مخصوص نشریه با   ابعاد 100 Ï70 سانتی متر و با فاصله ی مناسب خطوط برای نوشتن مطالب (5/1 سانتی متر) تهیه می شود. استفاده از یونولیت، چوب یا طرح هایی که حمل و نقل و جابجایی اثر را با مشکل مواجه می کند، مجاز نیست همچنین اعضای گروه باید از کاغذ نازک استفاده نکنند.

2-  تهیه ی نشریه ی دیواری به صورت برجسته(فوم)، چند برگ(به صورت مجلات مختلف) و به هر روش دیگری غیر از روش متعارف، باعث حذف آن از دور مسابقه خواهد شد.

3-  کادربندی نشریه باید با توجه به عناوین ستون های مختلف و بر اساس اولویت و مبانی روزنامه نگاری صورت گیرد.

4-  اعضای هر گروه حداقل 2 و حداکثر 3 نفر می باشد. آثاری که به صورت انفرادی یا با حضور اعضایی بیش از حد معمول تهیه و ارسال گردد از دور مسابقه حذف خواهند شد.

5-   این مسابقه ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی،(پایه چهارم و پنجم) و راهنمایی و متوسطه است. مسابقه دانش آموزان ابتدایی در سطح منطقه، راهنمایی در سطح استان و متوسطه در سطح کشور پایان خواهد یافت.

6-  نشریه دیواری از نظر نوع، هدف و این که عمده مطالب آن حول چه محوری متمرکز شده باشند، متفاوتند، لیکن در این مسابقه، منظور نشریه روزنامه ای است که پیرامون «موضوعی خاص» تهیه شده و عمده مطالب و محور اساسی آن در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مناسبت های خاص باشد.

7-  ذکر منابع و مآخذ کلیه ی مطالب مندرج در نشریه الزامی می باشد، مطالب فاقد چنین خصوصیتی از درجه ی اعتبار ساقط است و به تناسب از امتیازات مربوط کسر خواهد شد.

8-  به روز بودن، جدید بودن، مفید و مؤثر بودن مطالب، امتیاز بیش تری خواهد داشت. لذا باید از آوردن مطالب تکراری کم اهمیت، غیرعلمی و غیرمرتبط با موضوع مسابقه خودداری شود.

9-  از نقل مستقیم مطالب، کپی برداری، استفاده از طرح ها و جداول آماده و مربوط به دیگران جداً خودداری شود. در غیر این صورت امتیازی کسب نخواهد کرد. سعی شود مطالب به صورت غیرمستقیم و با قلم نویسنده و تهیه کننده نوشته شود.

10-          به نشریات غیرمرتبط با موضوع، ستون های اضافی و مطالب غیرضروری هیچ گونه امتیازی تعلق نخواهد گرفت.

11-           همه نشریات باید از طریق سلفون یا نایلون به نحو مناسبی پوشش داده شوند تا در نقل و انتقالات صدمه نبینند.

12-          اعضای هر نشریه باید از یک نفر استاد راهنما استفاده کنند و مشخصات وی در شناسنامه نشریه قید شود. این شخص می تواند، کتابدار، مدیرمدرسه، یکی از دبیران و ... باشد.

عناوین و سرفصل های مسابقه

     نشریه ی دیواری دارای ستون های متعددی است، در هر ستون موضوعات معین و با عناوین مشخص درج خواهد شد که عبارتند از:

1- شناسنامه ی نشریه(عنوان نشریه، نام گروه، موضوع، مشخصات اعضای گروه و استاد راهنما، استان، منطقه و مدرسه)


2- حدیث کوتاه و یک موضوع قرآنی

3- سرمقاله

4 -  آشنایی با واژه ها

5 - واقعه یا رویداد فرهنگی

6- آیا شنیده اید؟

7- از زندگی بزرگان بیاموزیم (معرفی الگو)

8 -  مصاحبه

9-  معرفی کتاب  تازه های نشر

10- معرفی شاعر یا نویسنده

11- معرفی یک کتابخانه محل زندگی

12- جدول


توضیحات محتوایی بعضی از سرفصل ها

1- شناسنامه:

الف) عنوان نشریه: یک نام مناسب برای نشریه انتخاب و در جای مناسب(معمولاً بالا یا وسط صفحه) درج می گردد. این نام باید معنادار بوده و با موضوع نشریه مطابقت داشته باشد و حداکثر بیش از سه کلمه یا به عبارتی دیگر طولانی نباشد.

ب) موضوع: محتوا در نشریه، معمولاً در رابطه با مسایل فرهنگی، اجتماعی، دینی، تاریخی و ...است. مثلاً اگر نشریه در رابطه با اتحاد مسلمانان جهان، جهاد، امربه معروف و نهی ازمنکر یا روابط اجتماعی باشد؛ این موضوع باید دقیقاً در راستای عنوان انتخابی باشد و در شناسنامه نیز به طور مشخص قید گردد.

ج) نام گروه: به تناسب موضوع نشریه و علاقه ی افراد، نامی مناسب، انتخاب و در محل مربوط درج  گردد.

د) مشخصات اعضای گروه: نام و نام خانوادگی تمامی افراد، نوع فعالیت در نشریه، استان، محل تحصیل(مدرسه، منطقه) و محل سکونت کلیه ی دانش آموزان با خط  خوانا قید می گردد.

2- حدیث کوتاه و یک موضوع قرآنی:

     اعضای گروه باید حدیث معتبر و مستندی را از منابع موثق انتخاب کرده و با ترجمه ی روا، درباره محتوا و موضوع اصلی نشریه نوشته و یک موضوع قرآنی متناسب با موضوع نشریه را نقل کنند. این موضوع باید مکمل حدیث باشد و پیام آن را به طور اخص و روشن تر به مخاطبان منتقل نماید.

3- سرمقاله:

     همان طور که از عنوان آن پیداست، سرمقاله، حکم مقدمه ی یک کتاب را دارد، نویسندگان و اعضای گروه با آوردن سرمقاله، هدف خود را از تهیه ی نشریه بیان و موضوع خاصی  را که در آن زمان، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است تحلیل نموده و به عنوان مقدمه یا سرمقاله بیاورند.

4- آشنایی با واژه ها:

     اعضای گروه می توانند یک واژه یا اصطلاح آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری را که با موضوع نشریه مرتبط است انتخاب کرده و ضمن اشاره به معنی یا معانی لغوی آن، پیرامون اصطلاح مورد نظر توضیحات لازم را ارائه نمایند. این واژه ها باید به تناسب گروه سنی انتخاب و درج شود.

5- رویداد(واقعه فرهنگی هنری)

     وقایع و رویدادهای مهم فرهنگی هنری جالبی که دارای پیام و معنی مشخص و معینی است و می تواند یک الگو و ارزشی را معرفی کند یا عبرت آموز باشد، برای این بخش مفید خواهد بود.

6- آیا شنیده اید:

     خبرها و مسایل فرهنگی هنری  که در گذشته اتفاق افتاده یا پیش بینی هایی که صورت گرفته و حوادث در حال وقوع یا موضوعات مهمی که در حال جریان است، شگفتی هایی که در جهان وجود دارد، خصوصیات و علائق برخی از شخصیت ها  و تحقیقات  بسیار مهمی که تأثیر شگرفی بر زندگی مردم گذاشته اند از جمله مواردی است که میتواند در این بخش بیاید.

7- از زندگی بزرگان بیاموزیم:

     نحوه ی زندگی فرزانگان و رهبران برجسته ی دنیا، اعم از مذهبی، فرهنگی، هنری، تاریخی،سیاسی و اجتماعی که می تواند آن شخصیت را به عنوان الگو و نمونه بارزی از یک انسان سالم معرفی نماید و ارزش ها و معیارهای دقیق زندگی را القا کند، از موضوعات مناسبی است که می تواند برای این قسمت در نظر گرفته شود. این امر به دلیل خصوصیات الگوپذیری انسان به خصوص قشر جوان و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن این که آموزش غیرمستقیم را نیز در دل خود دارد.

8- معرفی کتاب:

     یک کتاب چاپ جدید و دارای پیام مهم و مرتبط با موضوع نشریه، انتخاب و بعد از خواندن دقیق و یاداشت برداری، خلاصه ای از آن به زبان ساده و روان در این ستون آورده می شود. کتاب نیز باید مناسب گروه سنی دانش آموزان بوده و از نظر محتوا  مساله دار نباشد.

9- معرفی شاعر یا نویسنده:

     اعضای گروه باید یک شاعر یا نویسنده را معرفی و به بعضی از آثار وی اشاره کنند و ویژگی منحصر به فرد و برجسته ی او و تأثیراتش را در جامعه مورد بررسی قرار داده و به طور خلاصه معرفی نمایند.

10- معرفی یک کتابخانه محل زندگی:

     اعضای گروه ضمن بررسی  در اطراف محل زندگی خود، بهترین کتابخانه را شناسایی و معرفی کنند. ویژگی های کتابخانه، نوع خدمات، مخاطبان  و میزان استقبال آن ها از کتابخانه و ... مواردی است که باید به آن اشاره شود.

11- جدول:

     محتوای جدول باید متناسب با موضوع نشریه و دارای پیام باشد. کپی برداری از جدول نشریات و ... باعث حذف نشریه از دور مسابقات می شود.

فرم داوری نشریه(گروهی) دیواری(گروهی)


عنوان اثر :

نام و نام خانوادگی صاحبان اثر :1-                              2-                                  3-             

استان :           قزوین                                                                           شهرستان/ منطقه/ ناحیه :

پایه تحصیلی :                        دوره تحصیلی :                                نام آموزشگاه :

ردیف

عناوین و ملاک‌های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز کسب شده

ملاحظات

1

عنوان مناسب

2

2

طراحی مناسب

4

3

صفحه آرایی

4

4

خلاقیت و نوآوری در تهیه نشریه، از نظر ظاهری و محتوا

6

5

خوشنویسی و زیبایی سرفصل‌ها

4

6

شناسنامه (درج مشخصات کامل اعضای گروه، مدرسه، منطقه و استان، نام نشریه، نام گروه و ....)

3

7

از زندگی بزرگان بیاموزیم

5

8

جدول با محتوای سئوالات فرهنگی و هنری

5

9

سرمقاله

10

10

یک رویداد فرهنگی، هنری

5

11

معرفی یک کتاب (تازه‌های نشر)

5

12

معرفی یک شاعر یا نویسنده

5

13

معرفی یک کتابخانه محل زندگی

5

14

درج یک موضوع قرآنی و حدیث کوتاه در ارتباط با موضوع نشریه

5

15

آشنایی با یک واژه آموزشی یا تربیتی یا فرهنگی هنری

5

16

آیا شنیده اید؟ (در موضوع فرهنگی هنری)

2

17

مصاحبه کوتاه با یک دانش آموز برگزیده فرهنگی هنری

5

18

غنای محتوایینشریه در همه موارد

10

19

ارجاعات دقیق مطالب هر قسمت، ذیل همان قسمت

5

20

نحوه نگارش، سادگی،‌روائی و رعایت اصول نگارش

5

جمع کل

100

1. در ارزشیابی محتوای خوب، خلاقیت و نوآوری و به روز بودن موضوع فقط ملاحظه ستون‌های شماره 2، 3، 8 ، 10 و 11 کافی است.

2. در هر ستون ذکر منابع و مآخذ ضروری است. در غیر این صورت امتیاز کسر خواهد شد.

 نام و نام خانوادگی داور :                                                                     تاریخ و امضا داور :

. تبصره : تکمیل فرم داوری به صورت جداگانه توسط هر یک از داوران ضرورت دارد. پس از جمع امتیاز داوران، میانگین به دست آمده. امتیاز نهایی هر اثر است


ه-  رشته کتابخوانی (انفرادی)

     با توجه  به اهمیت کتابخوانی و نقش آن در ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان، مسابقه کتابخوانی در مدارس کشور با در نظر گرفتن شرایط زیر برگزار می شود:

1-  این مسابقه ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی می باشد.

2-  مسابقه دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی در سطح پایان  منطقه خواهد یافت.

3-  تعیین و اعلام مشخصات کتاب‌های مسابقه کتابخوانی در مرحله آموزشگاهی و منطقه به عهده کارشناسی فرهنگی و هنری منطقه می باشد. در این رابطه تعدادی کتاب معرفی شود تا امکان تهیه آن برای مدارس و مناطق فراهم گردد.

4-  این مسابقه در همه مراحل به صورت کتبی برگزار خواهد شد و امتیاز نهایی دانش آموزان در مرحله آموزشگاهی (150 امتیاز) از میانگین امتیاز آزمون کتبی (75 امتیاز)  و امتیاز کتاب‌هایی که از کتابخانه مدرسه دریافت و مطالعه کرده است (75 امتیاز ، 15 کتاب و هر کدام   5  امتیاز) تعیین می شود.

5-  در مرحله اول (آموزشگاه) از هر پایه تحصیلی یک نفر از دانش آموزانی که بالاترین امتیاز را کسب کند به مرحله بعد راه خواهد یافت. در مرحله منطقه از هر پایه تحصیلی و به تفکیک جنسیت رتبه های اول تا سوم به عنوان برگزیده اعلام شود.

6-  سئوالات مسابقه در مرحله آموزشگاه از یک تا دوکتاب و در مرحله منطقه از دوتا سه کتاب طرح ‌شود.

7-  سئوالات مسابقه به صورت تستی طرح شود.

8-  امتیاز کتاب‌های مطالعه شده توسط دانش‌آموز به وسیله کتابدار یا مسئول کتابخانه و با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر نحوه مراقبت از کتاب‌های دریافتی، کیفیت مطالعه، خلاصه نویسی کتاب و ... تعیین می‌شود.

9-  توجه به مناسب بودن محتوای کتاب ها، قیمت آنها و ... ضرورت دارد.

و- مسابه وبلاگ نویسی(انفرادی)

     وبلاگ، یک صفحه وب (مشابه یک روزنامه شخصی) و با قابلیت دست یابی عموم کاربران  به آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمه web وlog و به معنی ثبت روزانه وقایع در وب است. این پدیده از سال 1380 در ایران توسعه یافت و از آن زمان به بعد، رشد فزاینده ای داشته و روزبه روز بر تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود.

     وبلاگ ها بر اساس یک نظم خاص بهنگام و محتوای آن نشان دهنده شخصیت مؤلف است. اولویت استقرار و یا نشر مطالب منتشر شده را مشاهده می کنند و در صورت تمایل به مطالعه می پردازند.

     وبلاگ یک محیط الکترونیکی قابل جست و جو را فراهم می کند که علاقه مندان می توانند با استفاده از یک مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دست یابی داشته باشند. یکی از ویژگی هایی که در تمامی وبلاگ ها رعایت می شود، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی وبلاگ، بر اساس یک نظم زمانی خاص(تقویم اطلاعاتی) می باشد. وبلاگ مشابه یک مجله یا روزنامه on.ine  می باشد که مؤلف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت و در زمان دلخواه در آن اطلاعاتی درج و منتشر نماید.

     وبلاگ از ساختار عمومی، شامل  صفحه ای مشتمل بر مجموعه ای از Entry است. یک وبلاگ ممکن است دارای آرشیو مطالب منتشر شده قدیمی نیز باشد، ولی صفحه اصلی یک وبلاگ دارای جایگاهی خاص بوده و توجه تمامی مخاطبان را به خود جلب می نماید. همچنین وبلاگ معمولاً یک حالت عمومی دارد و امکان مشاهده و مطالعه آن در اختیار عموم خواهد بود. در مسابقه وبلاگ نویسی رعایت نکات زیر و همچنین مواردی که در بخش ضوابط عمومی مسابقات فرهنگی آمده است، ضرورت دارد:

1-    این مسابقه ویژه دانش آموزان دوره متوسطه می باشد.

2-  مطابق ضوابط ملاک های ارزشیابی مندرج در فرم داوری، 50 امتیاز به بخش فنی(چارچوب و ساختار وبلاگ)  و 50 امتیاز نیز به محتوا تعلق خواهد گرفت.

3-  هر گونه کپی برداری از سایت ها و وبلاگ افراد دیگر باید با درج کامل نشانی و ارجاعات کامل انجام گیرد. در غیر این صورت امتیازی برای این بخش ها منظور نخواهد شد.

4-    ذکر نشانی دقیق اینترنتی وبلاگ از سوی تهیه کننده ضروری است.

                                  فرم داوری وبلاگ نویسی

عنوان اثر :                                                                                                استان : قزوین

نام و نام خانوادگی صاحب اثر :                                            شهرستان/ منطقه/ ناحیه :

پایه تحصیلی :                             دوره تحصیلی :                              نام آموزشگاه :

آدرس وبلاگ :

ردیف

ملاک های ارزشیابی بخش فنی

امتیاز پیشنهادی

امتیاز دریافتی

1

استفاده ا.ز قبلیت های وب.  استفاده از لینگ،  عکس، تصویر و صدا مرتبط با موضوع فراخوان)

10

2

گرافیک (بررسی هماهنگی عناصر و اجزای صفحه از قبیل فونت، رنگ، تصاویر، لوگوی متناسب با فراخوان و جلوه های ویژه 

10

3

به روز بودن وبلاگ و  قرار دادن مطالب به صورت منظم توسط وبلاگ نویس...

5

4

استفاده از سیستم نظرخواهی شماره و ارائه آدرس ایمیل برای تماس بیشتر با کاربران (تعداد بازدید کنندگان و نظرات کاربران و ارتباط با وبلاگ ملاک می باشد.          

5

5

پرهیز ا.ز به کار بردن  هر گونه جلوه های ویژه و عناصر زائد و آزاردهنده گرافیکی که باعث افزایش حجم وبلاگ و کاهش سرعت دسترسی کاربران می باشد

5

6

طراحی قالب   با موضوع فراخوان

5

ردیف

ملاک های ارزشیابی بخش محتوایی

امتیاز پیشنهادی

امتیاز دریافتی

1

معرفی منابع اطلاعاتی

3

2

صحت اطلاعات (درستی و صحت اطلاعات و مطالب در وبلاگ)

12

3

کیفیت مطلب (مطلب از حداقل کیفی برای شرکت در مسابقه برخوردار باشد)

15

4

استفاده از شیوه های نوین نگارش و رعایت اصول نگارش در وب

10

5

پرهیز از پرگویی و توجه به گزیده نویسی در مطالب وبلاگ

5

6

مرتبط بودن وبلاگ و تناسب عنوان و اجزای وبلاگ با موضوعات فراخوان پرسش مهر

5

7

کیفیت کمی مطالب وبلاگ

10

جمع کل امتیازات فنی و محتوایی

100

نام و نام  خانوادگی داور                                                            تاریخ و  امضاء داور

شرایط و ضوابط عمومی شیوه‌ی داوری مسابقات فرهنگی (شعر، داستان نویسی، کتابخوانی، مطالعه و تحقیق، نشریه دیواری، وبلاگ)

1- در مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی به استثنای وبلاگ نویسی دانش آموزان  به تفکیک پایه های تحصیلی و      جنسیت به رقابت خواهند پرداخت. در وبلاگ نویسی که ویژه دوره متوسطه می باشد دانش آموزان اول و دوم متوسطه در قالب یک گروه و دانش آموزان سوم و پیش دانشگاهی نیز در قالب یک گروه رقابت خواهند کرد.

2- داوری آثار در هر مرحله (از مدرسه تا کشور) به صورت حضوری و غیر حضوری انجام خواهد شد.

3- در مرحله‌ی کشوری دانش‌آموزانی که  امتیاز غیر حضوری را کسب کنند به عنوان «برگزیده برگزیده‌ها» به جشنواره پایانی دعوت خواهند شد.

4- پس از تعیین آثار برگزیده از هر پایه‌ی تحصیلی و به تفکیک جنسیت یک اثر(شعر، داستان، مطالعه و تحقیق، نشریه دیواری، کتابخوانی)  به مرحله بعد راه خواهد یافت.در رشته وبلاگ نویسی از مرحله آموزشگاه از هر گروه مورد نظر در بند یک، یک وبلاگ به منطقه ارسال شود. در مرحله منطقه از هر گروه و به تفکیک جنسیت وبلاگ  رتبه اول و دوم به استان ارسال شود. در مرحله استان نیز از هر گروه و به تفکیک جنسیت یک وبلاگ به مرحله کشوری ارسال گردد.

5-  هر اثر ارسالی باید دارای فرم شناسنامه اثر باشد. این فرم ضمیمه این شیونامه می باشد .

6 - در هر مرحله آثار دانش‌آموزان به تفکیک جنسیت و پایه‌ی تحصیلی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

7- گروه‌های داوری به تفکیک جنسیت و پایه‌ی تحصیلی متشکل از 2 نفر و حداکثر 3 نفر صاحب نظر، ترجیحاً از بین دبیران و کارکنان آموزش و پرورش تشکیل می‌گردد.

8- لازم است حداقل یک نفر از داوران بخش غیر حضوری در هر پایه در مرحله‌ی حضوری شرکت داشته باشد.

9- هر یک از داوران در هر مرحله و در دو بخش غیر حضوری و حضوری باید فرم داوری را به صورت جداگانه و مستقل تکمیل نمایند.

10- در مسابقه مطالعه و تحقیق معدل امتیاز بخش غیر حضوری به اضافه معدل امتیاز بخش حضوری (دفاعیه) به عنوان امتیاز نهایی محسوب خواهد شد.

11- در مسابقات شعر،  داستان نویسی نشریه دیواری و وبلاگ، معدل امتیاز غیر حضوری و مجموع نظر داوران در بخش حضوری ملاک معرفی اثر برگزیده می‌باشد.

12-  در صورتی که دانش آموزی موفق به شرکت در مرحله حضوری مسابقه نشود، با توجه به نوع مشکلات وی، اهدای هدایا و لوح تقدیر منوط به تشخیص ستاد مسابقات هر مرحله خواهد بود.

13- با صلاحدید ناظران فنی هر رشته (کارشناس فرهنگی و هنری ذی ربط مربوطه) در هر مرحله امتیاز هر بخش قابل تجدیدنظر خواهد بود.

14- در هر مرحله از مسابقات، کارشناس فرهنگی می تواند در ترکیب هیأت داوران قرار گیرد.

در تنظیم و توضیحات نکات فنی داوری در رشته‌های شعر، داستان نویسی و مطالعه و تحقیق از آثار زیر بهره گیری شده است:

الف) شعر :

1- صور خیال در شعر فارسی، محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: انتشارات آگاه، چاپ هفدهم 1378.

2- موسیقی شعر، محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: انتشارات آگاه، چاپ هفتم، 1381.

3- ساختار زبان شعر امروز، مصطفی علی پور، انتشارات فردوس، چاپ اول 1379.

ب) داستان :

1- هنر داستان نویسی، ابراهیم یونسی، تهران : انتشارات نگاه، چاپ ششم 1379

2- عناصر داستان، جمال میرصادقی، تهران: انتشارات شفاء، چاپ دوم ، 1367.

ج) مطالعه و تحقیق

1- مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، محمدرضا حافظ‌نیا، تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم 1380

2- آیین پژوهش، محمد آریان پور، تهران : انتشارات گستره ، چاپ چهارم ، 1378.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد