فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

باز دید از کتابخانه های عمومی

 

گزارش آماری وضعیت بازدید مدارس نواحی ومناطق آموزش وپرورش استان قزوین از کتابخانه های عمومی

 

در هفته کتاب وکتابخوانی آبانماه 1386

 

ردیف

 

نام منطقه

تعداد مدارسی که

بازدید داشته اند

تعداد دانش آموزان

شرکت کننده در بازدید

تعدا ددانش آموزانی که

عضو جدید کتابخانه شده اند

ملاحظات

1

آبیک

 

 

 

 

2

آوج

10

582

162

 

3

اسفر ورین

16

641

184

 

4

البرز

 

 

 

 

5

بوئین زهرا

 

 

 

 

6

تاکستان

5

217

171

تعداد 254 نفر نیز بصورت انفرادی از سایر مدارس رایگان عضو شده اند

7

خرمدشت

5

180

20

 

8

رودبار الموت

 

 

 

 

9

رودبار شهرستان

 

 

 

 

10

شال

8

256

126

 

11

ضیاء آباد

5

306

61

 

12

طارم سفلی

3

202

8

 

13

ناحیه یک قزوین

43

2229

583

 

14

ناحیه دو قزوین

18

627

81

 

جمع کل

113

5240

1396

 

 

خدایا !

 

خدایا ... !

 

خدایا، من عشق به تو را هم از تو می خواهم وعشق به عاشقانت را وعشق رابه هر کاری که مرا به تو نزدیک کند
خدایا ...
خدایا، مرا راهی ده که فقط به در خانه ی تو توانم آمد .
دستی ، که فقط در خانه تو توانم کوفت .
خدایا، من را چشمی ده که فقط گریان تو باشد وسینه ای که فقط سوزان تو .
به من نگاهی ده که جز رو ی تو نتوانم دید .
وگوشی که جز صدای تو نتواند شنید
خودت را معشوقترین من قرار ده . مرا عاشقترین خویش .
خدایا، چشم جویبار عشق مرا به تماشای دریایت روشنی ده ،
مبادا دل من اسیر کوی دیگری شود و پیشانی محبت من بر خاک دیگری بساید .
خدایا مرغ دلم که در دام توست، مبادا که یاد آشیان دیگری کند .
خدایا...
همزمان بارشد گیاه محبتت در باغچه ی دلم هر چه هرزه گیاه هست از ریشه بخشکان .
خدایا...
نکند که روی از من بتابی ونشود که نگاه حیران مرا منتظر بگذاری
ای پاسخ دهنده و ای اجابت کننده
ای گل بخش دیگران از گل گلستان تو ای باغبان باغ رحمت ، ای عزیز و مهربانم ، ای خدای بی همتای من .

منبع: تبیان

گلبرگ ۷

                      حضرت علی علیه السلام

 

عالمانه سخن گویید تا قدرشماروشن گردد .

 

گلبرگ ۶

 

                                      حضرت علی علیه السلام

 

         اندکی که عمیق و فراگیرباشد،بهترازبسیاری است که زود گذر

 

         وناپایا است .

 

بازدید مدیر کل دفتر فضا سازی قرآنی وفرهنگی وهنری از کتابخانه ها

بازدید مدیر کل دفتر فضاسازی قرآنی وفرهنگی وهنری از کتابخانه های مدارس

 

 

در حاشیه بر گزاری همایش معاونین پرورشی منطقه سه کشور در قزوین  وحضور مدیران کل حوزه

 

معاونت پرورشی ، روز دوشنبه مورخ 19/9/86 جناب آقای رستگاران مدیر کل محترم دفتر فضاسازی

 

قرآنی وفرهنگی وهنری از کتابخانه های آموزشگاهی دبیرستانهای شقایق ،نسترن و علامه جعفری ناحیه یک

 

قزوین  ونیز کتابخانه مرکزی امورتربیتی  ناحیه دو قزوین بازدید نمودند .

 

تصا ویری از بازدید کتابخانه ها

 

 

نهضت کتابخوانی

 

نهضت تجهیز کتابخانه ها

 

 

مدیر کل دفتر فضا سازی قر آنی وفرهنگی وهنری جناب آقای رستگاران

 

درگرد همایی معاونان پرورشی منطقه سه کشور که از تاریخ 16 لغایت 19 آذر

 

ماه در قزوین بر گزار گردید گفت:

 

 

امسال یک میلیارد تومان کتاب برای  استانها ارسال می شود. 4

 

میلیارد تومان هم در راه است 25 میلیارد تومان کتاب  از طرف

 

ریاست محترم جمهوری  که از بابت حذف یارانه کاغذ به ناشرین

 

 پرداخت می شده در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته که از آنجا به

 

کتابخانه های آموزش وپرورش می آید. با عنوان ( نهضت تجهیز

 

 کتابخانه ها) که در طول تاریخ آموزش وپرورش سابقه نداشته است .

 

که طی دوتا سه سال به طول خواهد انجامید .

 

 

کتابخانه کجاست ؟

کتابخانه کجاست :

*****************

تعریف کتابخانه:

اما واژه کتابخانه ترکیبی اضافی است از دو کلمه عربی و فارسی کتاب + خانه، کتاب واژه عربی است به معانی نوشته یا چیزی مکتوب و خانه از ریشه پهلوی ((خان)) به معنای فضا، مکان و اتاق است. یونانیها به آن Bibliotheca و رومیها Libri می گفتند که از واژه Liber به معنای کتاب مشتق شده بود. در انگلیسی قرون وسطی به آن Librarie و در فرانسه قدیم به آن Librrairie  می گفتند. این واژه تغییراتی کرد در انگلیسی به Library  تبدیل شد و در بیشتر زبانهای لاتینی و اروپایی از واژه هایی مثل bibliothegue، bibliothek  و  biblioteca  برای آن استفاده می شود. در ایران باستان از اصطلاح ((دژنبشت)) یا قلعه کتابها برای رساندن مفهوم کتابخانه استفاده می شد. در حوزه فرهنـگ اسـلامـی و عـربـی از واژه هـایـی مثـل بیت الحکمه، دارالحمه، دارالعلم، خزانه الحکم،

مخزن الکتب، دارالکتب، مکتبه استفاده می شود که دو واژه مکتبه و دارالکتب در حال حاضر مصطلح است (مزینانی، 13۸1).

برای ارائه تعریفی از کتابخانه باید آن را از نظر فیزیکی و کارکردی مدنظر قرار داد. از نظر فیزیکی می توان تعاریف زیر را برای کتابخانه در نظر گرفت:

ـ کتابخانه مکانی است برای حفظ و نگهداری آثار مکتوب و غیرمکتوب که طی تاریخ تمدن بشر به وجود آمده است.

ـ کتابخانه مخزنی است که برای حفظ مواد و منابع هنری، علمی، ادبی، اجتماعی و غیره که برروی رسانه های مختلف ثبت و ضبط شده اند.

ـ کتابخانه مکانی است که انواع منابع و مواد در آن به صورت سازماندهی شده حفظ و نگهداری می شود.

ـ کتابخانه مکان فیزیکی است که انواع رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و الکترونیکی در آن نگهداری می شود (مزینانی، 13۸1).

اما از نظر کارکردی و اجتماعی تعاریف زیر را می توان ارائه کرد:

 ـ کتابخانه نهادی است اجتماعی که سازوکار اصلی ذخیره سازی، حفاظت و اشاعه دانش و اطلاعات را فراهم می سازد.

ـ کتابخانه نهادی است زاده ی جامعه که در طول تاریخ تمدن در خدمت حفظ و نشر دانش بوده است.

ـ کتابخانه نهادی اجتماعی است که روح تمدن بشری را حفظ و نگهداری کرده است.

ـ کتابخانه نهادی است که کارکردهای اصلی حرفه کتابداری یعنی جمع آوری، سازماندهی، اشاعه و مدیریت منابع اطلاعاتی در آن انجام می شود.

ـ کتابخانه پلی است میان دانش مضبوط بشری بین نسلهای گذشته، حال و آینده.

با تلفیق این تعاریف می توان کتابخانه را اینگونه تعریف کرد:

کتابخانه نهادی اجتماعی است که با ذخیره سازی، حفاظت و اشاعه پیشینه های مکتوب، دیداری و شنیداری و الکترونیکی با استفاده از خدمات کارکنان آموزش دیده و در خدمت تعلیم و تربیت و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است (مزینانی، 13۸1).

کتابخانه در جهان

تاریخ تمدن بشر شاهد سه پدیده دگرگون کننده و شگرف بوده که تاثیر عمیقی بر شکل گیری فرهنگها و تمدنهای مختلف در جهان داشته است. اولین آنها اختراع خط بود که بوسیله آن انسان توانست دانش و تجارب خود را به صورت مکتوب ضبط و ثبت کند و با انتقال آن به نسلهای دیگر موجب استمرار تمدن و فرهنگ بشری شود. این ابداع شگفت بشری سبب شد تا اولیـــن کتابخانه های الواح سنگی، گلی طومارهای پاپیروس و کتابهای پوستی به وجود آید. شکل گیری چنین کتابخانه هایی موجب شد تا کتابداری به مفهوم عام آن به وجود آید، در قرن پانزدهم میلادی با اختراع چاپ بوسیله یوهان گوتنبرگ آلمانی دومین انقلاب عظیم فرهنگی شکل گرفت. با آزاد کردن کتابها از بند جلدهای سنگین چوبی، فلزی، چرمی و پارچه ای تحول شگرفی در چاپ و نشر کتاب ایجاد کرد. و باعث شد تا کتابها از نظر حجم و وزن سبک و کوچک گردند. و در نهایت به ارزان شدن این کالا فرهنگی منجر شد. این ارزان شدن سبب افزایش تعداد کتابها شد. و افزایش تعداد کتابها باعث شکل گیری انواع کتابخانه ها گردید و در این زمان با گسترش دانش مکتوب بشری تحولات عظیم فرهنگی بوجود آمد (مزینانی، 13۸1).

در قرن بیستم میلادی بویژه پس از جنگ جهانی دوم شاهد انقلاب سوم هستیم که از آن به عنوان انقلاب اطلاعاتی، انفجار اطلاعات و انقلاب فناوری رایانه ای یاد می کنند. این تحول سبب شد تا مفهوم سواد تغییر کند و الفبای جدیدی که ماهیت چند رسانه ای دارد شکل گیرد و مفاهیمی مثل بزرگ راههای اطلاعاتی، دهکده جهانی و کتابخانه های مجازی شکل گیرند. با انقلاب سوم، دگردیسی دوم کتابخانه ها که در حال حاضر شاهد آن هستیم به وجود آمد. با این دگردیسی و تکامل آن، کتابخانه ها و کتابداری دچار تغییرات اساسی خواهند نمود (مزینانی، 13۸1، ص 21).

 

منبع :

ـ مزینانی، علی. (13۸1). کتابخانه و کتابداری. چاپ سوم، تهران: سمت.

 

یک دوبیتی

 

 

یک دوبیتی

 

***********

مراعات پروبالت نکردیم

 

نظربرلطف هرسالت نکردیم

 

سلام تازه ات ازچیست؟ای برف!

 

مگرصدبارپامالت نکردیم؟

 

                                                                                                              میلاد عرفان پور

 

 

 

کتاب چیست

 

کتاب چیست:

همه مردم آگاه چیزی می خوانند. اگر ما می توانستیم تمام نیروهای جسمی، فکری و روحی خود را که روزانه برای قرائت و به وسیله آن به کار می افتند به صورت یک قدرت مادی واحد درآوریم، به طور یقین کره زمین را با آن از جای برمی کندیم (قربانعلی زاده، 1380).

امروزه دریای کتب توده های بزرگ انسانی را با ذوق ها و تمایلات مختلف بیشمارشان درخود فرو می برد. این توده ها را کتب اشباع می کنند ولی خود اشباع نمی شوند. کتابها می توانند در شمار دوستان ما درآیند. ما می توانیم به جستجوی آنها برویم تا به ما بگویند ما کیستیم. اما این توانایی را دارند که در ما تاثیر کنند و درهای زندگی را به روی ما بگشایند، یا ببندند. می توانند ما را در پناه خود گیرند و یا بالعکس از ما پشتیبانی کنند یا منکوبمان سازند (قربانعلی زاده، 1380).

کتب چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزهاست. دانش و فلسفه از راه کتب به دیدن ما می آیند، خواندن وقت نمی شناسد. همه روزه صبح و ظهر و شب به وسیله اوراق بزرگ و روزنامه و . در برابر ما خودنمایی می کند. درسی که کتاب به ما می آموزد هیچگاه پایان نمی پذیرد (قربانعلی زاده، 1380).

تعریف کتاب

تدابیر گوناگونی را که بشر طی قرون متمادی برای حل مشکلات زندگی خود اندیشیده و به آنها توسل جسته است یاد داشت کرده و به عنوان ارشاد به بازماندگان خود سپرده است با سیر قرون و اعصار مختلف شکل این یادداشت ها نیز تغییر کرده و هر زمان صورت خاصی به خود گرفته است. بشر اولیه برای اینکه تجربه و دانش خود را از ذهن خویش به بیرون انتقال دهد، آن را برروی سنگ یا الواح گلی و یا برروی قطعات استخوان و یا برپوست حیوانات و یا برروی برگها و پوست درختان نوشته و با همنوعان خود ارتباط نوشتاری و فرهنگی ایجاد کرده است. شکل بخصوصی از

این یادداشت ها را که برروی کاغذ نوشته شده و جلد گردیده است کتاب می گویند. (سینایی، 1355).

کتاب و کتابت در لغت نامه ها هر دو مصدر کَتَبَ یا یَکتب آمده اند که به معنی پیوند دادن پوستی به پوست دیگر است (کلانتری، 1366، ص 330).

کتاب در اصل به معنی خود عمل ((نوشتن )) است حروف و کلماتی را هم که به یکدیگر پیوند داده شده اند تا معنی و مفهوم یا پیامی را برسانند همه را روی هم رفته کتاب می گویند هر چند که این گفته ها نوشته نشده باشند (امانی، 1380، ص16).

رواج کتاب به شکل کنونی مدیون کاغذسازی چینی هاست. کلمه کاغذ از کاذی که واژه سانسکریت است گرفته شده و به جنسی گفته می شود که ازخمیر کتان یا پنبه یا کنف ساخته می شود وبه کار  نوشتن می آید (ابرامی، 1356، ص 16).

به طورکلی می توان در یک تعریف علمی از کتاب گفت، کتاب یک رسانه گروهی است که در آن مطالبی ضبط شده باشد قابل انتقال باشد و بازیابی مطالب آن از نظر زمان و مکان محدود نباشد (ابرامی، 1356، ص 20).

منابع:

1 ـ ابرامی، هوشنگ. (1379). شناختی از دانش شناسی. چاپ سوم، تهران : کتابدار.

2 ـ امانی، غفور. (بی تا). آشنایی با کتاب و کتابخانه و اصول کتابداری. چاپ اول، اردبیل: نشر شیخ صفی الدین.

3 ـ سینایی، علی. (1355). انتخاب کتاب، راهنمای کتابداران و کتابخانه ها. تهران: مرکز مدارک.

4 ـ کلانتری، الیاس. (1366). مفردات القرآن فی مجمع البیان. تهران: نشر حیدری.

5 ـ قربانعلی زاده، حمیده. (1380). کتاب چیست؟ کتابخوان کیست؟ کتابخانه کجاست؟. چاپ اول، تهران: نشر اقاقی.

 

اهم برنامه های معاونت پرورشی

 

اهم برنامه های معاونت پرورشی وتربیت بدنی در رویکرد جدید

 

 

1- متوقف کردن برخی روشهای سلبی وآسیب زا در بسیاری از مدارس که به نام پرورشی انجام می شود.

 

2- آسیب شناسی برخی نگرشها وکارکرد های قبلی

 

3- دانش آموز محوری با هدف تفویض بخش عمده ای از فعالیتهای پرورشی به دانش آموزان ارشد

 

4- به کار گیری روشهای فر اگفتاری ، از طریق فرصت سازی وفضا سازی تربیتی  وبهره گیری از ظرفیت

 

های دارای جاذبه واثر گذار تربیتی-بازیهای پرورشی-سفر واردو-تولید پیامهای بصری

 

5-توجه جدی به امر بهداشت روانی وآرامش بخشی در مدرسه

 

6- شادی بخشی ونشاط آفرینی در محیط مدرسه

 

7-توجه ویژه به ساعات غیر رسمی در مدرسه وخارج از مدرسه