فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

هفته کتاب 1

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خبر داد:
برگزاری 500 نمایشگاه کتاب در مدارس قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 500 نمایشگاه کتاب در 500 مدرسه استان قزوین برگزار می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جعفر حبیبی پیش از ظهر روز دوشنبه 23/8/90 در مراسم نمادین افتتاح چهاردهمین دوره نمایشگاه های مدارس استان که در مدرسه نمونه دولتی اندیشه سبز برگزار شد، بیان کرد: در گذشته در خصوص شاخص قدرتمندی دولت ها معیارها با امروز تفاوت داشت؛ در گذشته کشوری را قدرتمند می دانستند که از لحاظ نظامی بر سایر کشورها برتری داشت. - وی ادامه داد: ولی بعد از گذشت زمان به این نتیجه رسیدند شاخص قدرتمندی کشورها باید تغییر یابد بنابراین جای قدرت نظامی را قدرت اقتصادی گرفت و کشوری قدرتمند محسوب می شد که از لحاظ اقتصادی حرف نخست را در جهان بزند اما در عصر و زمان ما قدرت نظامی و اقتصادی نادیده گرفته نمی ...  

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جعفر حبیبی پیش از ظهر امروز در مراسم نمادین افتتاح چهاردهمین دوره نمایشگاه‌های مدارس استان که در مدرسه نمونه دولتی اندیشه سبز برگزار شد، بیان کرد: در گذشته در خصوص شاخص قدرتمندی دولت‌ها معیارها با امروز تفاوت داشت؛ در گذشته کشوری را قدرتمند می‌دانستند که از لحاظ نظامی بر سایر کشورها برتری داشت.
وی ادامه داد: ولی بعد از گذشت زمان به این نتیجه رسیدند شاخص قدرتمندی کشورها باید تغییر یابد بنابراین جای قدرت نظامی را قدرت اقتصادی گرفت و کشوری قدرتمند محسوب می‌شد که از لحاظ اقتصادی حرف نخست را در جهان بزند اما در عصر و زمان ما قدرت نظامی و اقتصادی نادیده گرفته نمی‌شود ولی شاخص دیگری برای نشان دادن قدرتمندی کشورها لحاظ می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: امروز کشوری را برتر می‌دانند که دانایی محور باشد و مردمان آن داناتر باشند، امروز این شاخص جایگزین شاخص‌های دیگر شده است، خوشبختانه وقتی به فرهنگ دینی و ملی می‌پردازیم و به گذشته تاریخ نیم نگاهی داشته باشیم می‌بینیم در فرهنگ دینی و ملی ما بحث دانایی و موضوع کتاب و کتابخوانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.
وی عنوان کرد: بنابراین امروز کشوری می‌تواند قدرت برتر باشد که دانایی محور باشد و یکی از شاخص‌ها و معیارهایی که می‌تواند کشور ما را به سمت دانایی محور سوق دهد کتاب و کتابخوانی است از این‌رو یکی از محورهای توسعه‌یافتگی کشورها را کتاب و کتابخوانی می‌شناسند.
حبیبی یادآور شد: برای نمونه میزان تیراژ کتاب و مطالعه مردم شاخص مهمی در توسعه یافتگی کشورها قلمداد می‌شود؛ ما در ایران به عنوان کشوری که در مسیر توسعه در حال قدم برداشتن است و به عنوان کشوری که سابقه درخشانی در زمینه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ دارد باید جایگاه‌مان را در دنیا پیدا کنیم.
وی اعلام کرد: باید در بحث مطالعه و کتابخوانی قدم‌های موثری را برداریم و خوشبختانه در سال‌های اخیر قدم‌های بلندی برداشته شده است و آموزش و پرورش باید در این زمینه جزو اولین‌ها باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: ما با تعامل بین دستگاه‌ها به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم در بحث کتاب و کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان اقدامات خوبی را داشته باشیم و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی تأکید کرد: امروز افتتاح نمایشگاه را به عنوان حرکت نمادین داریم و در 500 مدرسه 500 نمایشگاه را برگزار کردیم و در واقع این کار نمود یک حرکت بزرگ است و باید همه زمان‌ها را تبدیل به هفته کتاب و کتابخوانی کنیم و باید فرهنگ کتابخوانی در عمق خانواده‌ها نفوذ یابد.
حبیبی اضافه کرد: اگر چه دنیای دیجیتال رونق زیادی یافته ولی هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، باید خانواده‌ها فرصت مقتضی و مناسبی را برای کتابخوانی قرار دهند به خصوص دانش‌آموزان که جای خود را دارند و اگر دانش‌آموزان ارتباط‌شان را با مطالعه قطع کنند با هویت دانش‌آموزی قطع ارتباط کردند.
وی اعلام کرد: از دانش‌آموزان توقع داریم که تنها به کتب درسی بسنده نکنند و کتاب کتابخانه‌های مدارس را مورد مطالعه قرار دهند خوشبختانه ما در سطح استان رشد خوبی را داشتیم به طوری که نسبت به سال گذشته در بحث توسعه کتاب در حوزه ابتدایی 16 درصد، دوره راهنمایی 10 درصد و دوره متوسطه 10 درصد رشد و توسعه داشتیم ولی هنوز برای رسیدن به مطلوب نیاز به برداشتن گام‌های بلندی داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار کرد: از همه دستگاه‌ها درخواست داریم در بحث کتاب به صورت یک نهضت ورود یابند چراکه این امر نیاز به عزم ملی دارد تا بتوان در عصر دانایی و دانایی محوری جمهوری اسلامی را به جایگاه اصلی‌اش رساند، ما باید فرهنگ مطالعه را در میان جامعه نهادینه کنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد