فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

دوره های آموزش کوتاه مدت فرهنگی وهنری

 

آخرین وضعیت برگزاری دوره های آموزش ضمن

 

خدمت حوزه کارشناسی فرهنگی وهنری

 

                 

آخرین وضعیت برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت حوزه کارشناسی

 

فرهنگی وهنری استان طی نامه شماره 63/54725 مورخ4/9/86 به مناطق

 

ونواحی ابلاغ گردید. مشخصات دوره های کوتاه مدت این حوزه به شرح ذیل

 

می باشد که مناطق مجری جهت اخذ مجوز واجرای دوره باید با گروه ارتقای

 

علمی سازمان هماهنگی نمایند. ضمنا آخرین فرصت برگزاری دوره تا پایان دی

 

ماه می باشد.

                   

ردیف

 

عنوان دوره

کد

دوره

ساعت

دوره

تعداد کلاس

فراگیران

زمان

اجراء

مکان

مجری

مناطق

شرکت کننده

1

هنرهای تجسمی

91602412

24

1

کارشناسان

فرهنگی وهنری

دیماه

86

مرکز

نیروی انسانی

استان

کلیه مناطق

2

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

1

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

--

ناحیه2

ناحیه2

3

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

2

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

-

ناحیه 1

ناحیه 1-رودبار الموت-رودبارشهرستان-طارم

4

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

1

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

-

بوئین زهرا

بوئین زهرا-شال-اسفرورین

5

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

1

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

-

تاکستان

تاکستان-آوج-خرمدشت-ضیاء آباد

6

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

1

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

-

البرز

البرز

7

کتابخانه آموزشگاهی وکتابخوانی

94005582

16

1

معاونین ومربیان پرورشی

دی وبهمن86

-

آبیک

آبیک

گرد همایی معاونین پرورشی منطقه سه کشور

 

برگزاری همایش آموزشی معاونان پرورشی وتربیت بدنی

 

گروه سه کشور-18 و 19 آذر 1386

                                                    

                                       قزوین

 

                                                                               

اولین همایش آموزشی معاونان پرورشی وتربیت بدنی گروه سه کشور متشکل از استانهای فارس ، آذر بایجان شرقی ،

 

هر مزگان ، همدان ، ایلام  و قزوین از تاریخ 18 لغایت 19 آذر 1386 در استان قزوین برگزار می گردد .

 

در این همایش معاونت محترم پرورشی وتربیت بدنی وزارت متبوع جناب آقای پیشنمازی ، مدیر کل دفاتر حوزه

 

ستادی وتنی چند از مسئولین به طرح دیدگاهها وبرنامه های خودخواهند پرداخت.در ضمن نمایندگان معاونان

 

پرورشی وتربیت بدنی استانها نیز نقطه نظرات خود در خصوص احیاء معاونت پرورشی وبرنامه های آینده را مطرح

 

خواهند کرد .

 

همایش مثل آسمان کتاب

(به مناسبت گرامیداشت پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)

 

همایش بزرگ منطقه ای ( مثل آسمان کتاب ) به منظور تجلیل از دانش آموزان بر تر کتابخوان و

 

گرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی ونیز توسعه وترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی بین دانش آموزان منطقه ،

 

روز چهارشنبه مورخ 30/8/86 ( روز کتاب وکتابدار واطلاع رسانی) در منطقه خرمدشت برگزار

 

گردید در این همایش بر نامه های متنوعی با موضوع کتاب به اجراء در آمد ازجمله سخنرانی نویسنده قرآنی

 

استان جناب آقای علوی پیرامون جایگاه کتاب وکتابخانه در جامعه امروزی ونیز سخنرانی ریاست اداره

 

اموزش وپرورش منطقه ، سخنرانی مسئول کتابخانه عمومی شهر ، اجرای سرود و دکلمه و... در پایان نیز از

 

47 نفر دانش آموز بر تر کتابخوان مدارس  و 3 دانش آموز بر تر کتابخوان منطقه با تقدیم لوح سپاس و

 

جایزه تقدیر شد.

 

 

 

فهرست کتابخانه ها ومراکز پژوهشی داخل کشور

 

فهرست کتابخانه ها و مراکز پژوهشی داخل کشور

کتابخانه ملی ایران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس

کتابخانه دانشکده علوم دانشگاه تهران

کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی

کتابخانه آستان قدس رضوی

کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی

کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف

کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کتابخانه مرکزی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت ایران

مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد

کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه گیلان

کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز

کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان

کتابخانه مرکزی دانشگاه ایلام

کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران

کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کتابخانه دانشگاه پیام نور

کتابخانه میرزای شیرازی دانشگاه شیراز

کتابخانه مرکزی دانشگاه سیستان  و بلوچستان

پژوهشگاه اطلاعات  و مدارک علمی ایران

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران

شورای کتاب کودک

پورتال علمی کشور

فهرست و نشانی کلیه کتابخانه های داخل کشور به ترتیب حروف الفبا

 

گلبرگ ۵

 

زندگی مسابقه ای است همگانی،همیشگی وپایان ناپذیر...

 

درهرمسابقه میدانی هست ومسابقه دهندگانی وهدف

 

وامتیازی وجوایزی ،بردوباختی وملاک ومعیاری

 

راستی در مسابقه زندگی چه کسی می برد وچه کسی

 

می بازد ؟؟؟؟

 

 

سیر ایجاد انگیزه فرهنگ مطالعه در کودکان

 

سیر ایجاد انگیزه فرهنگ مطالعه   )مطالعه‌ی کودکان در سنی 6 و 7 سالگی) نویسنده:بتول رحمانی

هنگامی که مردم از کتاب خواندن باز می‌مانند، از فکر کردن باز می‌مانند.
خصوصیات رشد کودکان 6 و7 ساله در ارتباط با مطالعه
رشد ذهنی و روانی کودک مبتنی بر رشد جسمی اوست لذا دانستن نحوه‌ی رشد جسمت کودک جهت سهولت تصمیم‌گیری و تقسیم‌بندی بین گروه‌های سنی تنها روشی برای ساده کردن تصمیم است وگرنه می‌توان کتاب‌های گروه بالاتر یا پایین‌تر را با توجه به خصوصیات رشدی هر کودک برای او تهیه یا پیشنهاد نمود.
گروه سنی(ب) سال‌های آغاز دبستان (کلاس‌های اول، دوم و سوم) است. کودکان در این دوره علاقه‌مند به درک مفاهیم از طریق تجربه هستند، کتاب می‌تواند به آن‌ها کمک نماید تا ابعاد مختلف یک مفهوم را کشف کنند. در این مرحله انتخاب صحیح بر اساس درک واقعی نوع نیازها و خواسته‌های این گروه سنی موفق‌ترین عامل برای دوست داشتن خواندن و تداوم آن خواهد بود.
کودکان در این سن از بازی‌های تخیلی و کتاب‌هایی درباره بازی‌های لذت می‌برند و حتی از بازی کردن در داستان‌های کوتاه خوششان می‌آید. کودکان در این سن و سال با توجه به افزایش توجه و تمرکزشان بر مسائل از داستان‌هایی لذت می‌برند که در آن‌ها موجودات بیجان شخصیت پیدا می‌کنند. آن‌ها بخصوص حیوانات سخنگو را دوست دارند. هر چند از داستان کوتاه لذت بیشتری می‌برند اما داستان‌های بلند در صورتیکه هر فصلش مطلبی را تمام کند نیز مورد علاقه کودکان می‌باشد.
کودکان در این دوره خواندن و نوشتن را می‌آموزند و در هنگام مطالعه با سرعت شخصی خود پیش‌می‌روند بهتر است اولین تجربه‌هایشان در مطالعه لذتبخش و موفقیت‌آمیز باشد. در این مرحله، کتاب‌ها باید با دقت فراوان نوشته شوند. زیرا عدم تعادل در نوشته، کلمات دشوار و دور از ذهن، توصیف‌های طولانی، تشبیهات عامیانه، اصطلاحات نامفهوم و خارج از دایره تجربه کودک او را در نخستین گام‌ها از خواندن مستقل بیزار و حتی متوقف می‌کند و کشش لازم برای ایجاد علاقه‌مندی به مطالعه را از بین می‌برد.
البته منظور این نیست که نوشته‌ها آن چنان ساده شوند که فاقد ارزش هنری باشند بلکه توصیه برای نویسندگان و دست‌اندرکاران در ادبیات و کتاب‌های کودکان و نوجوانان است که با انتخاب کلمات و جملات ساده و دلنشین و در عین حال هنرمندانه میزان قدرت و درک و فهم کودکان و توانایی خواندن آن‌ها و رغبت به مطالعه را در کودکان پرورش دهند.
توصیه می‌شود نوشته‌ها در عین سادگی گنجینه‌ای از لغات به منظور آشنایی کودک با زبان مادری‌اش را نیز دارا باشد. در کنار توجه خاص نویسندگان کتا‌ب‌ برای کودکان هستند نیز، باید دقت کافی و لازم در انتخاب نوع کتاب مناسب مورد نیاز کودکان را داشته باشند. چون در این سن کودکان بیشتر ساعات خود را در مدرسه سپری می‌کنند. در نتیجه کتاب‌خانه‌ های مدارس می‌تواند نقش مهمی در انگیزه مطالعاتی داشته باشد و در کنار آن، تهیه کتاب مناسب با سن کودکان نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. مسئولین تهیه کتاب برای کتابخانه‌ های مدارس، باید نوع مواد خواندنی را با دقت زیاد و تجربه‌ی کافی انتخاب نمایند. باید با حالات و خصوصیات این گروه سنی آشنایی داشته و کودکانی را که در آغاز خواندن هستند با انتخاب صحیح تشویق به مطالعه پایدار و دائمی نمایند. همچنین والدین دقت نمایند علاوه بر کتاب درسی، کتاب‌هایی برای کودکان خود انتخاب نمایند که تمامی نکات ارزنده و مناسب سن‌ آن‌ها در نوشته‌ها رعایت شده باشد. دستیابی به این امر توام با رعایت نکات قبلی یعین توجه خاص نویسندگان این مطالب به علایق و سلیقه‌های کودکان امکان‌پذیر خواهد بود.
کودکان در این دوره خواند را آموخته‌اند، اگر تنها به کتاب‌های درسی اکتفا کنند. قطعاً بعد از اتمام دوران تحصیل علاقه‌ای به مطالعه منابع غیر درسی نخواهند داشت. اگر والدین، معملین و مسئولان کتابخانه‌های مدارس با جدیت، انگیزه مطالعه‌ی کتابهای غیر درسی را در کودکان پرورش دهند، این امیدواری وجود خواهد داشت که کودکان ما بخشی از اوقات فراغت خود را با کتاب‌ها مناسب سپری نمایند.
کودکان در این سن به مواد خواندنی گوناگون نیاز دارند. زبان نگارش کتاب‌های مورد علاقه باید ساده و روان باشد. داستان باید پایان خوش و عدالت شاعرانه داشته باشد، تا حس عدالت خواهی را در کودک پرورش یا افزایش دهد. کنجکاوی کودکان نسبت به جهان اطرافشان پیوسته رو به افزایش دهد. کنجکاوی کودکان نسبت به جهان اطرافشان پیوسته رو به افزایش است و اگر چه به محیط خود علاقه‌مند هستند، ولی وسایل ارتباط جمعی توجه آنان را به کشورها و مردم دور دست نیز جلب می‌کنند. کودکان در سال‌های اول دبستان نسبت به زمان تصور ناقص دارند. بر این اساس برخی از شرح حال‌ها و داستان‌های تاریخی می‌توانند احساساتی را نسبت به گذشته، در آنها به و جود آورند. اما فهم مسایل تاریخی و سنه‌ها از قدرت آن‌ها خارج است.
ساختمان ظاهری بدن در این دوره شروع به تغییر می‌کند، دندانهای شیری می‌افتد و کنجکاوی کودکان نسبت به جنسیت آغاز می‌‌شود. کتاب می‌تواند در ک این تغییرات را برای آن‌ها آسانتر کند تا بتوانند تفاوت‌های فردی و ظاهری را بپذیرند. این دوره از لحاظ سوالات درباره جنسیت بسیار حساس و مهم است بهتر است پاسخ صحیح و کتاب مناسب به آن‌ها داده شود. انتخاب منابع مناسب در هر مرحله عامل موفقیت برای دوران‌های بعدی خواهد بود.
کودکان با افزایش سن، تمایل به دسته‌بندی و شرکت در گروه‌های همسال پیدا می‌کنند، بازی می‌باشد. بهتر است در جهت هدایت صحیح این تمایلات کتاب‌هایی با موضوع همکاری‌های گروهی و سازنده به آنها معرفی شود. مطالعه و رفتن به کتابخانه‌ها را در آنها تشویق نمود.
برخی نمونه‌های خواندنی که در این دوران سنی مناسب هستند شامل، قصه‌های من و بابام، سفید برفی و هفت کوتوله، از یک تا ده، داستانهای کوتاه عامیانه، داستانهای ملانصرالدین، شنل قرمزی، گودال آب، مادر مادراست، ‌درسی برای گنجشک، تولد، قصه‌های ماهنامه کانون پرورش کودکان و نوجوانان و کلیه کتاب‌های مناسب گروه سال‌های پیش از دبستان.
هر مرحله از رشد کودکان دورانی حساس و مهم در زندگی آنها بشمار می‌آید. اگر انتظار داریم کودکان در دوران جوانی و بزرگسالی افرادی مطلع و هوشیار باشند. این وظیفه والدین، معلمین و مربیان، نویسندگان و مسئولان مرتبط با آموزش و پرورش و دست اندرکاران کتاب‌های خاص کودکان است که در گذر از هر مرحله به بهترین نوع ممکن کودکان را یاری نمایند. با مهیا نمودن مناسب‌ترین مواد و منابع خواندنی نیاز آنا و راهنمایی و ارشاد کودکان در انتخاب مناسب‌ترین در هر زمان، بی شک در آینده انتظاراتمان را در زمینه داشتن جامعه‌ای دانا و توانا در مرحله‌ای کامل‌تر خواهیم یافت.

منبع: فرهنگ آموزش/54/سال سوم /بهار و تابستان 86

 

گلبرگ ۴

 

هیچ سخنرانی پرشوروهیچ گفتاروکرداری

 

در صورتی که خالی از هنر باشد ، نمی تواند

 

آن تاثیری رادراعماق جان مستمع بگذاردکه

 

یک کارهنری می تواند بگذارد .

 

 

<< مقام معظم رهبری >>

 

 

 

گلبرگ ۳

 

 

اگرهرروزهمراه باهر<< وعده غذا >> یک آیه از قرآن

 

 

نیز غذای فکرمان گردد ،همه ماپس ازشش سال قرآن

 

 

را به خاطرسپرده ایم .

                                                                                    

                                                                                      

                                                                                                                             << دکتر محمد رضا سنگری >>

 

 

 

جوان ومطالعه

جوان ومطالعه

" کتاب ، عالمی جاودانی و پاکیزه و روحانی است که اوقات فراغت ما ، در آنجا به سعادت حقیقی نائل می گردد)   وودزورت    (
"
اشخاص بزرگ و خوب هرگز نمی میرند زیرا روح آنها در صفحات کتب ، حلول یافته وپیوسته در عالم باقی می ماند." ( ساموئل اسمایلز  )

 ما همانگونه زندگی می کنیم که می اندیشیم این جمله در حقیقت حاکمیت و سلطه افکار را بر نحوه زندگیمان نشان می دهد و به عبارت دیگر نوع بینش آدمی و تأثیر آن را بر شیوه زندگی اش تببین می کند . مطالعه زلالترین سرچشمه و غنی ترین منبع تغذیه افکار و اندیشه های انسان است.
جایگاه مطالعه در زندگی جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا آنان از قدرت حافظه و نیروی اندیشه قوی و اراده جوانی برخودارند و علاوه بر آن برای تکمیل تجربیات زندگی نیاز بیشتری به مطالعه دارند تا اندیشه های دیگران را به تفکر خویش پیوند زنند و راه رسم زندگی را به مدد توانایی فکری بیابند و مجددانه درآن گام نهند. برخی از نویسندگان معتقدند، که روحیات و اخلاق اشخاص رااز روی کتابهایی که مطالعه می کنند می توان تشخیص داد در حالات فیلسوف و متفکر آلمانی " کانت" آورده اند که در تمام مدت عمرش فقط یک بار نظم خیره کننده زندگی اش بهم خورد و سه روز تمام در منزل ماند و بیرون نیامد وقتی علت را جویا شدند اظهار نمود که کتاب " امیل " از " ژان ژاک روسو" به اورسیده ونتوانسته از خواندن مداوم آن خودداری کند و سه روز تمام اوقاتش را صرف نمود تا آن را کاملا ً مطالعه نمایند. یکی از صاحبنظران بر آن است که :"راست گفته اند که کتاب خوب ، آن است که بیشتر به عمل و رفتار خوب شباهت داشته باشد کتاب خوب نفس را تهذیب و تصفیه می کند و روح را به مدارج عالیه صعود می دهد فکررا آزاد و باز می نماید و از تمایل آن به سوی هوسها و لذات مادی جلوگیری می کند و اخلاق را پاک و طینت را مطهر و دل رانورانی و تابناک می سازد." اگر حقیقتا ً بر این باوریم که کتاب و مطالعه در تکوین شخصیت آدمی بیشترین تأثیر را دارد پس باید بپذیریم که برای دستیابی به شخصیت مثبت باید در جستجوی آثار مکتوب سازنده و مثبت بر آییم و برای انتخاب آثار و کتب مثبت همچون انتخاب دوستانی مطمئن و ارزشمند ، نیازمند به مشورت و همفکری با افراد واجد صلاحیت خواهیم بود.

منبع : رادیو جوان

 

 

کتابخانه باقر العلوم

کتابخانه آموزشگاهی استاندارد دبیرستان شبانه روزی با قر العلوم منطقه ضیاءآباد

 

این کتابخانه به مناسبت گرامیداشت پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

 دوشنبه مورخ 28/8/86  روز کتاب وکودک با حضور مسئولین استانی ومنطقه افتتاح

و مورد بهره برداری قرار گرفت .

این کتابخانه دارای 200 متر مربع مساحت است که شامل بخشهای قرائت خانه 120 متر

مربع ، مخزن 80 متر مربع می باشد.

 تجهیزات کتابخانه ای .

1-قفسه  کتاب یک طرفه   8  دستگاه  

۲- قفسه  کتاب دو طرفه  4 دستگاه     

3- میز مطالعه شش نفره  10 دستگاه

4- صندلی مطالعه  40 دستگاه

5- میز کتابدار یک دستگاه

6- میز امانت کتاب 2 دستگاه

7- بر گه دان 15 خانه یک دستگاه

8- غش گیر 0فرازه)  30 عدد

9- کتاب 3014 جلد

 

برای ایجاد این کتابخانه مبلغ 000/250/46 ریال هزینه شده است . که مبلغ 000/000/25 ریال

از سوی سازمان تامین ومبلغ 000/250/21 ریال از سوی مدرسه ومنطقه  تامین و هزینه شده است

این دبیرستان دارای 376 دانش آموز می باشد که از این تعداد تا کنون 200 نفر عضو فعال کتابخانه می باشند. .

 

مدیر دبیرستان :  سعید قاسم زاده

مربی وکتابدار : روح اله طاهر خانی

معاون پرورشی: سلمان پور آرین