مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: تکریم صاحبان کتاب نخستین گام ترویج فرهنگ مطالعه است
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه چهاردهمین طرح «50000 نمایشگاه کتاب در 50000 مدرسه و مجتمعهای آموزشی ترنم ولایت» تکریم از صاحبان کتاب را نخستین قدم در احیای فرهنگ کتابخوانی در میان دانشآموزان برشمرد. حسن فرازندهخالدی در این مراسم که (دهم مهرماه) در اردوگاه شهید باهنر با حضور کارشناسهای گروههای آموزشی استانهای مختلف کشور و جمعی از معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاههای کتاب با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان دانشآموزان بسیار مفید است، اما چنانچه همزمان با برگزاری چنین نمایشگاههایی، از مولفان و صاحبان آثار مختلف و مناسب آموزشی تکریم شود و زمینههای آشنایی با آنها و شیوه نگارششان برای دانشآموزان فراهم شود، بیشتر از قبل میتوانیم شاهد ترویج مطالعه در مدارس باشیم.
وی ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، بنابر این معاونت تربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با هدف گسترش نهضت مطالعه مفید، برنامههایی را در مدرسهها برگزار میکند.
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: راهاندازی هستههای مطالعاتی در مدارس، معرفی روند مطالعاتی با مبانی علمی ـ پژوهشی، تجهیز تمام مدارس ابتدایی به کتابخانههای کلاسی، تجهیز مدارس راهنمایی و متوسطه به کتابخانههای مستقل، تاسیس باشگاه نویسندگان دانشآموز و توزیع محصولات فرهنگی مناسب گروههای سنی مختلف در مدارس، از جمله فعایتهای در دست اقدام این معاونتاند.
فرازنده یادآور شد: تهیه و ارایه سختافزارها و نرمافزارهای آموزشی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در میان دانشآموزان مهم است، اما ارایه خدمات فرهنگی، مهمتر و اصلیترین مرحله از مراتب این برنامهها را تشکیل میدهند؛ به این معنا که باید هر پنج سال یک بار محصولات فرهنگی کتابخانههای مدرسهها بررسی شوند تا کتابهایی که متناسب با نیاز دانشآموزان و فرهنگیان نیستند از فهرست کتابهای موجود در کتابخانه حذف و به جای آنها، کتابهایی متناسب با نیاز جامعه و گروههای سنی مختلف ارایه شوند.
وی با اشاره به نقش معلمها در توسعه سرانه مطالعه دانشآموزان گفت: معلمها باید در کلاس درس از ارایه مطالب غیرمفید بپرهیزند و با معرفی کتابی مناسب با گروه سنی دانشآموزان و موضوع درس، آنها را به مطالعه آن کتاب تشویق کنند و از آنها بخواهند تا خلاصه این کتاب را تا هفته آینده در کلاس درس ارایه دهند. در این صورت دانشآموزان به صورت غیرمستقیم به مطالعه کتابهای غیردرسی تمایل مییابند و زمینههای ترویج کتابخوانی فراهم خواهد شد.