فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

۲۳ الی ۳۰ آبان ماه هفته کتاب گرامی باد

وظایف کتابخانه آموزشگاهی:

1 ـ کتابخانه آموزشگاهی به عنوان یک مرکز اطلاعاتی

دانـش آمـوزان نیـازمـند اطـلاعاتی هستند که آنها را در ارتباط با دروسی که در آموزشگاه فرا می گیرند یاری دهد. کتابهای درسی و یادداشتهایی که در کلاس برمی دارند می توانند شالوده و اساس بسیار خوبی باشند و ممکن است برای مرور درسها کافی به نظر برسند، ولی برای اینکه دانش آموز را قادر به نوشتن مقاله ای خوب و انجام طرحهای گروهی بنمایند، کافی نیستند، از این رو منابع اطلاعاتی دیگری مورد نیاز است. اگر کتابخانه آموزشگاهی بتواند این اطلاعات را فراهم آورد، مرکز اصلی یادگیری در آموزشگاه می گردد و اگر نتواند دانش آموزان جای دیگری برای کسب اطلاعات مورد نیاز شان ندارند و لذا از نظر یادگیری لطمه خواهند دید

دانش آموزان همچنین نیازمند اطلاعات درباره موضوع هایی هستند که در آموزشگاه به آنها تدریس نمی شود، با نظری به هر دایره المعارف کودکان به موضوع های بسیاری برمی خورید که جایگاهی برای پرداختن به آنها در کلاس نیست، ولی نوجوانان نیاز به دانستن مطالبی درباره آنها دارند. چنانچه اطلاعات مربوط به این موضوع ها در کتابخانه آموزشگاه در دسترس نباشد، دانش آموزان احتمالا فرصت دیگری برای یافتن آنها نخواهند داشت. از این رو کتابخانه آموزشگاهی باید مرکزی باشد که دانش آموزان اطلاعاتی را که می تواند آنها را در درسهای آموزشگاه و رشد فردی یاری کند، بیابند.

2 ـ کتابخانه آموزشگاهی به عنوان یک مرکز یادگیری:

تحقیقات نشان داده است که انسان ها موقعی بهترین وجه چیزی را می آموزند که نقش فعالی در جریان یادگیری ایفا کنند. یادگیری افراد زمانی که صرفاً می نشینند و به مطالبی که برایشان گفته می شود گوش فرا می دهند به مراتب کمتر از زمانی است که خود شخصاُ اطلاعات را پیدا کنند. به همین دلیل است که بسیاری از آموزشگاهها آموزگاران را تشویق می کنند تا کارهای خود را

به گونه ای برنامه ریزی کنند که دانش آموزان با استفاده از کتابها اطلاعات را شخصاً بیابند. زمانی که چنین اتفاقی بیافتد کتابخانه مهمترین مرکز یادگیری در آموزشگاه خواهد شد. یکی از مهمترین وظایف کتابدار آموزشگاهی سازماندهی کتابخانه به گونه ای است که این خدمات را مهیا کند و دانش آموزان را آموزش دهد تا بتوانند به نحو احسن از این خدمات استفاده کنند

3 ـ عادت استفاده از کتابخانه:

وقتی جوانان بزرگ شدند و آموزشگاه را ترک گفتند باید از نیاز به ادامه آموزش خود آگاه باشند و به توانایی خود برای انجام این کار اعتماد داشته باشند. اگر کتابخانه آموزشگاهی که در آنجا تحصیل کرده اند، ایشان را دریافتن اطلاعات کمک کرده باشد، تشویق می شوند که به استفاده از کتابخانه در مراحل بعدی زندگی، برای یافتن واقعیات و افکار و نظرات دیگران، ادامه دهند. تدارک کتابخانه ای خوب سازمان یافته و آموزش استفاده از آن یکی از با ارزش ترین کارهایی است که یک آموزشگاه جهت آماده کردن دانش آموزانش برای یادگیری پس از اتمام تحصیلات رسمی می تواند انجام دهد

4 ـ خواندن برای لذت بردن:

یکی از راههای استفاده از اوقات فراغت در طول زندگی، استفاده از این فرصت برای مطالعه است. این فرصت ها از دست خواهد رفت اگر فرد به هنگام جوانی عادت به مطالعه را برای لذت در خود نپروراند. از این رو کتابخانه آموزشگاهی باید بتواند وسایل مطالعه برای لذت را مهیا سازد. این فعالیت به ویژه در مناطقی که دارای کتابخانه های عمومی اندک شماری هستند که می توانند مواد خواندنی برای کودکان فراهم نمایند، از اهمیت برخوردار است

5 ـ مهارتهای خواندن:

یادگیری خواندن زمانی که دانش آموز توانایی خواندن حروف چاپی ریز را پیدا می کند، به پایان نمی رسد. خواندن مهارتی است که با تمرین پرورش می یابد و اگر به کار گرفته نشود از بین می رود. دانش آموزانی که داستانی مهیج می خوانند، یا در می یابند که نفت از کجا بدست می آید، یا در جستجوی قوانین یک بازی هستند، نیز ناخودآگاه مهارت خود را در خواندن پرورش می دهند. با فراهم آوردن کتابهای حاوی اطلاعات، خلاق و سرگرم کننده و تشویق ایشان به خواندن این کتابها، کتابخانه آموزشگاهی می تواند نقش بزرگی در کمک به دانش آموزان برای بهتر کردن مهارت و روانی خواندن ایفا کند

6 ـ آگاهی فرهنگی:

آگاهی فرهنگی به اندازه اطلاعات واقعی برای رشد یک نوجوان اهمیت دارد به آسانی می توان فرض کرد که دانش آموزان از فرهنگی که در آن پرورش می یابند، و سنن و تاریخی که آن را ساخته است آگاهی دارند. ولی غالباً چنین نیست. کتابها از جمله منابعی هستند که می توانند این آگاهی را بوجود آورند. به هر حال کتابها به ندرت برای تجسم درآوردن سنن ملی کاملا کفایت می کنند. بریده های جراید، داستانها و مقالات مجلات، تصاویر، مواد شنیداری و نمونه های هنری و صنایع دستی همگی حائز اهمیت هستند و کتابخانه آموزشگاهی باید در گردآوری آنها کمک کند

7 ـ آموزش شیوه بهره گیری از کتاب و کتابخانه و آشنایی با مؤلفان و ناشران:

کتابخانه آموزشگاهی دانش آموزان را با شیوه جست و جو در کتابها، برگه دانها، داخل قفسه های کتاب و چکونگی کاربرد انواع کتابها مرجع مانند: واژه نامه ها، دایره المعارفها، نمایه ها و غیره

آشنا می کند و نیز چگونگی بهره گیری از رسانه های جدید اطلاع رسانی در محیط کتابخانه را می آموزد.

در کتابخانه است که شخص یاد می گیرد چگونه کتاب و موضوعهای مورد نیازش را پیدا کند و با مؤلفان و ناشران آشنا شود. وقتی یک دانش آموز برای نخستین بار به کتابخانه مدرسه وارد می شود و مثلا می خواهد درباره انواع پرندگان ایران اطلاعاتی به دست آورد باید مسیر زیر را طی کند.

1 ـ به فهرست کتابها یا فیش ها نگاه کند تا ببیند چه کتابهایی درباره پرندگان در کتابخانه دارد.

2 ـ شماره کتاب انتخابی خود را ثبت کند.

3 ـ در قفسه های کتاب، کتاب مورد نظرش را جستجو کند.

4 ـ وقتی کتاب را پیدا کرد مؤلف، ناشر و تاریخ انتشار آن را بشناسد.

5 ـ فهرست مطالب و مندرجات کتاب را مطالعه کند.

6 ـ همه کتابها را ورق بزند تا شکل ها و نقشه های آن را ببیند.

7 ـ سرانجام موضوع مورد علاقه اش را (پرندگان ایران) که در آن پیدا کرده است در کتابخانه مطالعه کند یا کتاب را به امانت بگیرد

8 ـ روش تحقیق:

دانش آموزان، بویژه در دوره متوسطه، برای آن که بتوانند از میان انبوه کتابها و اطلاعات گوناگون، موضوع مورد نیاز خود را از منبع درست و دست اول و در زمان کمتر بدست آورند، نیازمند شیوه پژوهش و گزارش نویسی و تهیه انواع مقاله ها می باشند

در محیط کتابخانه است که دانش آموز یاد می گیرد چگونه اطلاعات لازم در باره یک موضوع را جمع آوری نماید و چگونه به کتابها و نشریه های مورد نیازش دست یابد.

کتابخانه های آموزشگاهی به لحاظ بالا بردن سطح دانش و مهارت دانش آموزان، پرورش استعدادهای آنان، توسعه فرهنگ جامعه در یک نظام آموزشی دارای اهمیت خاصی می باشند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد