فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

فرهنگی وهنری

این وبلاگ مطالب مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری را بررسی می کند.

کتاب چیست

 

کتاب چیست:

همه مردم آگاه چیزی می خوانند. اگر ما می توانستیم تمام نیروهای جسمی، فکری و روحی خود را که روزانه برای قرائت و به وسیله آن به کار می افتند به صورت یک قدرت مادی واحد درآوریم، به طور یقین کره زمین را با آن از جای برمی کندیم (قربانعلی زاده، 1380).

امروزه دریای کتب توده های بزرگ انسانی را با ذوق ها و تمایلات مختلف بیشمارشان درخود فرو می برد. این توده ها را کتب اشباع می کنند ولی خود اشباع نمی شوند. کتابها می توانند در شمار دوستان ما درآیند. ما می توانیم به جستجوی آنها برویم تا به ما بگویند ما کیستیم. اما این توانایی را دارند که در ما تاثیر کنند و درهای زندگی را به روی ما بگشایند، یا ببندند. می توانند ما را در پناه خود گیرند و یا بالعکس از ما پشتیبانی کنند یا منکوبمان سازند (قربانعلی زاده، 1380).

کتب چون زبانند که بهترین و در عین حال بدترین چیزهاست. دانش و فلسفه از راه کتب به دیدن ما می آیند، خواندن وقت نمی شناسد. همه روزه صبح و ظهر و شب به وسیله اوراق بزرگ و روزنامه و . در برابر ما خودنمایی می کند. درسی که کتاب به ما می آموزد هیچگاه پایان نمی پذیرد (قربانعلی زاده، 1380).

تعریف کتاب

تدابیر گوناگونی را که بشر طی قرون متمادی برای حل مشکلات زندگی خود اندیشیده و به آنها توسل جسته است یاد داشت کرده و به عنوان ارشاد به بازماندگان خود سپرده است با سیر قرون و اعصار مختلف شکل این یادداشت ها نیز تغییر کرده و هر زمان صورت خاصی به خود گرفته است. بشر اولیه برای اینکه تجربه و دانش خود را از ذهن خویش به بیرون انتقال دهد، آن را برروی سنگ یا الواح گلی و یا برروی قطعات استخوان و یا برپوست حیوانات و یا برروی برگها و پوست درختان نوشته و با همنوعان خود ارتباط نوشتاری و فرهنگی ایجاد کرده است. شکل بخصوصی از

این یادداشت ها را که برروی کاغذ نوشته شده و جلد گردیده است کتاب می گویند. (سینایی، 1355).

کتاب و کتابت در لغت نامه ها هر دو مصدر کَتَبَ یا یَکتب آمده اند که به معنی پیوند دادن پوستی به پوست دیگر است (کلانتری، 1366، ص 330).

کتاب در اصل به معنی خود عمل ((نوشتن )) است حروف و کلماتی را هم که به یکدیگر پیوند داده شده اند تا معنی و مفهوم یا پیامی را برسانند همه را روی هم رفته کتاب می گویند هر چند که این گفته ها نوشته نشده باشند (امانی، 1380، ص16).

رواج کتاب به شکل کنونی مدیون کاغذسازی چینی هاست. کلمه کاغذ از کاذی که واژه سانسکریت است گرفته شده و به جنسی گفته می شود که ازخمیر کتان یا پنبه یا کنف ساخته می شود وبه کار  نوشتن می آید (ابرامی، 1356، ص 16).

به طورکلی می توان در یک تعریف علمی از کتاب گفت، کتاب یک رسانه گروهی است که در آن مطالبی ضبط شده باشد قابل انتقال باشد و بازیابی مطالب آن از نظر زمان و مکان محدود نباشد (ابرامی، 1356، ص 20).

منابع:

1 ـ ابرامی، هوشنگ. (1379). شناختی از دانش شناسی. چاپ سوم، تهران : کتابدار.

2 ـ امانی، غفور. (بی تا). آشنایی با کتاب و کتابخانه و اصول کتابداری. چاپ اول، اردبیل: نشر شیخ صفی الدین.

3 ـ سینایی، علی. (1355). انتخاب کتاب، راهنمای کتابداران و کتابخانه ها. تهران: مرکز مدارک.

4 ـ کلانتری، الیاس. (1366). مفردات القرآن فی مجمع البیان. تهران: نشر حیدری.

5 ـ قربانعلی زاده، حمیده. (1380). کتاب چیست؟ کتابخوان کیست؟ کتابخانه کجاست؟. چاپ اول، تهران: نشر اقاقی.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد